... ...
top of page

Jak zamienić teorię na praktykę? Koło Zmiany - TEDxTumskiBridge

Zaktualizowano: 14 sie 2023


ewa błońska - wystąpienie na TEDxTumskiBridge

To jest tłumaczenie na język polski mojego wystąpienia na TEDxTumskiBridge. Link do nagrania video zamieszczonego na kanale YouTube TEDx Talks jest tutaj:


29 października 2022 wystąpiłam jako prelegent na TEDxTumskiBridge. Dziękuję organizatorom za możliwość wystąpienia przed wrocławską publicznością, Martynie Stefańskiej za pomoc w przekazywaniu myśli po angielsku, a Markowi Matysiakowi za pomoc w przygotowaniu prezentacji.



W poniższym tłumaczeniu oznaczyłam numery slajdów, do których odnosi się dany fragment, tj. [1] - fragment wygłoszony podczas wyświetlania slajdu numer 1. Poniżej zamieszczam też link do prezentacji w formacie PDF.


Jak zamienić teorię na praktykę? Ewa Błońska - TEDx


[1] Czego możecie oczekiwać – jako publiczność TEDx – od ode mnie jako TEDx’owego mówcy? Pomysłu, który rozsadzi Wasze umysły i okaże się przydatny. Dzisiaj niesamowite idee są prezentowane przez pozostałych prelegentów. Mój pomysł jest dość prosty, ale jego wpływ może być ogromny. Odpowiem na pytanie: Jak z powodzeniem przełożyć dowolną teorię, jaką wybierzecie, na praktykę?


[2] Nasze umysły uwielbiają gromadzić informacje. Jesteśmy do tego uzależnieni, ponieważ nauczono nas, że to najlepszy sposób na nieustanny rozwój siebie oraz świata, w którym żyjemy. Niestety, nie jest tak łatwo stosować w codziennej praktyce informacje, które nosimy w swoich głowach.


[3] Spójrzcie na ten obrazek – po lewej stronie jest to, co „wiemy”, a po prawej stronie jest to, co z tej wiedzy „stosujemy”. To, co „wiemy" składa się ze sprawdzonych teorii i błędnych przekonań – do tego wrócę później.


[4] A teraz, skupmy się na tym, co jest „pomiędzy” tymi dwoma obrazkami? Dam sobie rękę uciąć, że każdy z Was – przynajmniej raz w życiu – chciał zamienić jakąś teorię na praktykę i nie dał rady. Osobiście ponosiłam porażkę wiele razy, dopóki nie zaczęłam stosować Koła Zmiany. I choć nadal zdarza mi się ponieść porażkę, to Koło Zmiany naprawdę zwiększa szanse na sukces.


[5] Czym jest Koło Zmiany? To jest bardzo prosta, wymyślona przeze mnie metoda, składająca się z 4 kroków, które prawdopodobnie każdy zna, ale nie każdy stosuje we właściwej kolejności i dlatego nie może osiągnąć swoich celów. Pierwszy krok jest kluczowy, dlatego wejdźmy głębiej w sferę odczuwania, byście mogli lepiej zrozumieć o co mi chodzi.


[6] Wyobraź sobie, że jedziesz samochodem z ogromną prędkością. Słuchasz muzyki, jesteś bardzo podekscytowany, Twoje mięśnie są napięte, a umysł skupia się na wszystkim, co musisz kontrolować podczas jazdy z taką prędkością. A co robi w tym czasie Twój mózg? Dostosowuje się do okoliczności – pracuje na tak wysokich obrotach, jak to konieczne.


[7] A teraz wyobraź sobie, że po godzinie wracasz do domu, a Twoja partnerka prosi Cię, byś położył dziecko spać. Twój mózg wciąż prowadzi samochód z ogromną prędkością, ale teraz Twoim zadaniem jest pomoc dziecku, by mogło spokojnie zasnąć.


[8] Jaka jest różnica między tymi dwoma czynnościami z perspektywy Twojego mózgu? Szybkość działania – rytm fal mózgowych, nazywanych przez naukowców oscylacją neuronów, którą można zmierzyć za pomocą EEG – urządzenia o nazwie „Elektroencefalograf”, rejestrującego aktywność elektryczną ludzkiego mózgu.


[9] Naukowcy wyróżniają pięć fal mózgowych, ale skupmy się na dwóch z nich, aby zrozumieć Koło Zmiany. Kiedy prowadzisz samochód, dominującą częstotliwością fal mózgowych, jaka występuje w Twoim mózgu, jest fala BETA, która odnosi się do takich aktywności jak: poruszanie się, myślenie, gromadzenie informacji, ale występuje także wtedy, gdy jesteś zestresowany. Kiedy chcesz położyć dziecko do snu albo sam chcesz zasnąć, to powinieneś uspokoić swój mózg do fal ALFA, które pojawiają się w stanie spokoju, ciszy i wtedy, kiedy się odpoczywasz.


[10] I oto to właśnie chodzi w pierwszym kroku Koła Zmiany – o zmianę dominującej częstotliwości fal mózgowych w Twoim mózgu z fal BETA na fale ALFA, co określam słowem: "RELAKS".


Zazwyczaj ludzie, którzy chcą się rozwijać jednocześnie nie lubią odpoczywać. Relaks? O nie! To wymaga czasu, a ja go nie mam! Przecież muszę uczestniczyć w tym warsztacie i przeczytać tamtą książkę. O! Organizują TEDx’a w moim mieście, muszę tam być!


Czy to nie paradoks, że przeznaczamy znacznie więcej czasu na oglądanie i słuchanie, czyli gromadzenie pomysłów w naszych głowach niż na ich wdrażanie celem poprawy jakości naszego życia?


[11] Tak jak nie da się zmienić koła w jadącym samochodzie, tak nie można dokonać żadnych istotnych zmian w życiu, będąc w ciągłym pośpiechu. Jeśli chcesz przełożyć teorię na praktykę, to musisz zatrzymać się i zacząć od odpoczynku.


[12] Musimy być świadomi faktu, że wszyscy teraz jesteśmy na falach BETA, co oznacza, że dla Waszych umysłów moje słowa są tylko informacją i jeśli chcecie z niej skorzystać, to potrzebujecie zmienić dominującą częstotliwość fal mózgowych w Waszym mózgu z BETA na ALFA.


[13] Jak to zrobić? Jak można zmienić częstotliwość fal mózgowych? Najbardziej efektywną metodą jest.. oddychanie. Głębokie oddechy uspokoją Twój mózg i uwolnią napięcie mięśniowe. Możesz to zrobić tak [głęboki oddech]. Zróbmy to razem! [oddech] Jeszcze raz. [oddech] I jeszcze [oddech].


I jak się teraz czujecie? Pomachajcie głową – „tak” oznacza „czuję się lepiej”, a „nie” – „gorzej”.

[wynik: zdecydowana większość potakuje wskazując, że czuje się lepiej]. Świetnie.


[14] Więc, co jest dalej? Co jest po odpoczynku, który określam słowem RELAKS? Drugim krokiem Koła Zmiany jest REFLEKSJA. Będąc na falach ALFA, zadajesz sobie pytania, by wybrać pomysł, który chcesz wprowadzić w życie. Ale ja wiem, co chcę wprowadzić! – powiesz. Oczywiście, że wiesz, ale jeśli chcesz to zrobić skutecznie, to musisz zatrzymać się, zacząć od odpoczynku – zmienić dominującą częstotliwość fal mózgowych i dopiero wtedy rozważyć pomysł, który wybrałeś – będąc na falach ALFA, nie BETA.


[15] Podam przykład: chcesz być jeszcze bardziej produktywny. Zgromadziłeś informacje o narzędziach i metodach, które pomagają ludziom zwiększyć produktywność i umiejętności organizacyjne – ale Ty wciąż prowadzisz samochód! Twój mózg może potakiwać: Tak, powinieneś użyć tego narzędzia! – ale Ty odpowiadasz: O, patrz! Kolejny genialny pomysł na zwiększenie produktywności, muszę o tym przeczytać!


[16] Nie. STOP. Mając fale ALFA jako dominującą częstotliwość fal w Twoim mózgu, rozważ pomysł, który chcesz zrealizować, zadając pytania: Co dokładnie chcę zmienić w swoim życiu? Dlaczego? Jak? Jakiego wyniku oczekuję? Jeśli przeznaczysz więcej czasu na RELAKS i REFLEKSJĘ, to następne kroki zajmą Ci mniej czasu i przejdziesz przez nie z łatwością.


[17] Trzecim krokiem Koła Zmiany, który określam słowem ROZUMIENIE jest.. pokażę Ci: A! O to chodzi! – to znaczy: uświadamiasz sobie co naprawdę trzeba zrobić – łączysz kropki – łączysz swoje odpowiedzi na pytania: Co? Dlaczego? Jak?, a potem rozpisujesz plan działania. Jeśli chcesz wprowadzić w życie zmiany, to zdecydowanie lepiej będzie je zaplanować niż improwizować.


Osobiście uważam, że krok trzeci jest bardzo istotny, bo jest prawdziwym źródłem motywacji i determinacji. Zatrzymałeś się, wybrałeś pomysł, który chcesz wprowadzić w życie, naprawdę się nad nim zastanowiłeś, zdałeś sobie sprawę, co tak naprawdę musisz zrobić i.. robisz to!


[18] Czwartym krokiem w Kole Zmiany jest REAKCJA – to znaczy – wprowadzanie zmian. Krok po kroku. Kawałek za kawałkiem. Uśmiech za uśmiechem.


[19] Więc jaki jest efekt stosowania Koła Zmiany? Przełożenie teorii na praktykę – z sukcesem. Nazywam to proste narzędzie metodą 4R: RELAKS, REFLEKSJA, ROZUMIENIE, REAKCJA.


[20] Czy wiecie w jaki sposób wpadłam na ten pomysł? W 2013 roku rzuciłam pracę i za pieniądze, które zarobiłam wcześniej, kupiłam sobie 3-letnią przerwę w karierze zawodowej. Miałam mnóstwo czasu i szukałam odpowiedzi na pytanie: Jak odnieść sukces? Leżałam w łóżku i rozmyślałam, leżałam i analizowałam, aż w końcu miałam już dość tego ciągłego myślenia i.. leżałam tylko. I leżałam. I to okazało się być odpowiedzią! Odpoczynek i zmiana częstotliwości fal mózgowych z dominującej BETA na dominującą ALFA. Odkrycie tego zajęło mi to 3 lata leżenia w łóżku. Ale ze mnie leniwiec ;) Czy to wszystko? W ramach Koła Zmiany – tak. Ale później, kiedy korzystałam z tej metody, odkryłam coś interesującego, przez przypadek.


[21] Pamiętacie ten obrazek? Powiedziałam, że to, co "wiemy" składa się ze sprawdzonych teorii i błędnych przekonań. Odkryłam, że będąc na falach ALFA mogłam odróżnić wartościowe teorie, które zasługiwały na moją uwagę od błędnych przekonań, które powstrzymywały mnie przed dokonaniem w życiu istotnych zmian.


Trzy przekonania wydały mi się szczególnie szkodliwe – opowiem Wam jakie.


[22] Pierwszym ogromnym nieporozumieniem, jakie istnieje w naszych głowach jest przekonanie, że kryzys jest czymś złym. Tak, kryzys jest niekomfortowy, ale w wielu przypadkach to tylko moment wyboru – jak zatrzymanie auta na skrzyżowaniu, które zmusza Cię do wybrania jednej z opcji. Zamień przekonanie o tym, że kryzys jest zły na takie: Kryzys sprawia, że moja mądrość wzrasta bo to pozwoli Ci iść naprzód.


[23] Drugim błędnym przekonaniem jest to, że kryzys jest dla nas porażką. Podążając za Markiem Twainem, który powiedział, że: "To nie to czego nie wiesz, wpędza Cię w kłopoty. W kłopoty wpędza Cię to, co wiesz na pewno, a co okazuje się być nieprawdą." – reinterpretowałam niektóre z moich doświadczeń, pytając: A co jeśli moje porażki były tak naprawdę moimi sukcesami? A co jeśli moje sukcesy były moimi porażkami?


Zdałam sobie sprawę, że każde doświadczenie nauczyło mnie czegoś ważnego, więc zamiast używać etykiet: "sukces" i "porażka", zaczęłam pytać siebie: Która droga życiowa jest już dla mnie niedostępna, a która właśnie się otwiera? Skup się na przyszłości, a nie na przeszłości.


[24] Trzecie szkodliwe przekonanie dotyczy strachu, który powstrzymuje nas przed podjęciem wysiłku. Czy wiecie, jaka jest różnica pomiędzy strachem a podekscytowaniem? Nasze oczekiwanie co do wyniku. Jeśli się boimy, przewidujemy, że stanie się coś złego, a jeśli jesteśmy podekscytowani, to w głowach mamy szczęśliwe zakończenie. To oznacza, że możemy wybrać interpretację, gdy nasze serce bije szybciej, a mięśnie są napięte. Nie strach, wybierz podekscytowanie – szczęśliwego zakończenia.


Więc moja recepta dla siebie i dla Ciebie jest taka: Bądź swoim własnym Mentorem! Zastąp błędne przekonania tymi, które Cię wspierają – będąc na falach ALFA, a potem, po wybraniu teorii, którą chcesz wprowadzić w życie, zawsze działaj w ten sam sposób:


[25] RELAKS, REFLEKSJA, ROZUMIENIE, REAKCJA.


I pamiętaj: lepiej wybrać mniej, ale wdrożyć wszystko, niż wybrać zbyt dużo i nie wdrożyć nic. Powodzenia!


[26] Ewa Błońska




ewa błońska tedx

bottom of page