... ...
top of page

Strategia biznesowa dla ludzi z pasj膮. Pomys艂 na biznes - cz. 4/9

Zaktualizowano: 9 cze 2023

Artyku艂 skierowany jest do os贸b, kt贸re chc膮 prowadzi膰 biznes w bran偶y us艂ugowej, cho膰 wiele udzielonych tam wskaz贸wek dotyczy ka偶dego rodzaju biznesu. B臋dzie on szczeg贸lnie przydatny dla os贸b, kt贸re chc膮 budowa膰 biznes w oparciu o swoje IKIGAI, czyli poprzez po艂膮czenie swojej pasji, misji i 偶yciowego powo艂ania z prac膮 zawodow膮.


W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:



ewa b艂o艅ska szachy



Jak umys艂 blokuje tworzenie strategii biznesowej?


| G艂臋boko pod wod膮 | Pewnie nie raz widzia艂e艣 w Internecie grafik臋 g贸ry lodowej. Taka bia艂a grudka, kt贸rej przewa偶aj膮ca cz臋艣膰 zanurzona jest w wodzie, a kawa艂ek wystaj膮cy ponad tafl臋 wody na rysunku widnieje zwykle na tle b艂臋kitnego nieba. I w艂a艣nie w tym momencie Tw贸j umys艂 wy艣wietli艂 Ci w g艂owie jeden z tych zarejestrowanych przeze niego wcze艣niej obraz贸w g贸ry lodowej.


I wiesz co? Nie mia艂e艣 na to 偶adnego wp艂ywu. Nie masz tak偶e wp艂ywu na to, 偶e za chwil臋 Tw贸j umys艂 wyobrazi sobie r贸偶owego lwa goni膮cego bia艂膮 antylop臋. I nie masz te偶 wp艂ywu na to, 偶e jak poprosz臋 Ci臋: nie my艣l o zachodzie s艂o艅ca, to Tw贸j umys艂 przywo艂a obraz zachodu s艂o艅ca, kt贸ry z jakiego艣 powodu mocno wry艂 si臋 w Twojej pami臋ci, pomimo u偶ycia przeze mnie s艂owa 鈥瀗ie鈥, czyli niejako wydania polecenia odwrotnego ni偶 zosta艂o przez Tw贸j umys艂 zrealizowane.


Pewnie nie raz widzia艂e艣 w Internecie grafik臋 g贸ry lodowej, obok kt贸rej widnia艂y s艂owa: 鈥炁泈iadomo艣膰鈥 鈥 przypisane do tej mniejszej cz臋艣ci bia艂ej grudki, oraz 鈥瀙od艣wiadomo艣膰鈥 鈥 przypisane do tej wi臋kszej, zanurzonej w wodzie cz臋艣ci g贸ry lodowej (je偶eli nie, to wpisz w wyszukiwark臋 Google has艂o 鈥瀏贸ra lodowa 艣wiadomo艣膰鈥 i zajrzyj do wynik贸w grafiki).


Co ma unaoczni膰 nam ta metafora g贸ry lodowej w kontek艣cie naszej 艣wiadomo艣ci i pod艣wiadomo艣ci? Bardzo prost膮 i jednocze艣nie kluczow膮 kwesti臋 鈥 Tw贸j 艣wiadomy umys艂 nie kieruje wszystkimi procesami, jakie zachodz膮 w Twoim ciele, a tak偶e w Twoim umy艣le.


I o ile cieszymy si臋 wszyscy, 偶e nie musimy 艣wiadomie kontrolowa膰 procesu otwierania i zamykania zastawki dwudzielnej, kt贸ra zapobiega cofaniu si臋 krwi z lewej komory naszego serca do lewego przedsionka, to ju偶 nie jeste艣my tak szcz臋艣liwi, 偶e nasz m贸zg praktycznie robi z nami co chce, przywo艂uj膮c z pami臋ci obrazy, a za nimi s艂owa i emocje, kt贸re niekoniecznie chcieliby艣my aktualnie widzie膰 czy do艣wiadcza膰. Bo o ile przywo艂anie zachodu s艂o艅ca zwykle b臋dzie przyjemnym doznaniem, o tyle wyobra偶enie Twojego w艂asnego biznesu, kt贸ry nie generuje 偶adnych przychod贸w, ju偶 nie b臋dzie takie mi艂e i przyjemne.


Strategia biznesowa a pod艣wiadomo艣膰


| G艂臋boko w pod艣wiadomo艣ci | A jak jeszcze dodasz do tej obawy o powodzenie w biznesie wszystkie Twoje przesz艂e i aktualne kompleksy, traumy, pora偶ki i d藕wi臋cz膮ce s艂owa 偶yczliwych znajomych w stylu: po co Ci w艂asny biznes, lepiej by膰 na etacie, jakie z pewno艣ci膮 masz upchni臋te w swojej pod艣wiadomo艣ci, to mo偶e si臋 okaza膰, 偶e Twoja pod艣wiadomo艣膰, zamiast pom贸c Ci zrealizowa膰 Twoje cele, to ca艂y czas je sabotuje.


Oczywi艣cie, nasza pod艣wiadomo艣膰 nie jest z艂o艣liwa i nie 偶yczy nam wszystkiego najgorszego, ale ma jeden istotny mechanizm dzia艂ania 鈥 daje nam dok艂adnie to, co chcemy. Rewelacja! To ja teraz poprosz臋 moj膮 pod艣wiadomo艣膰 o sukces i b臋dzie dobrze 鈥 powiesz. Tak w艂a艣nie b臋dzie, ale jak zwykle diabe艂 tkwi w szczeg贸艂ach. Ot贸偶, dostaniemy to, co d藕wi臋czy na poziomie naszej pod艣wiadomo艣ci, a nie na poziomie 鈥瀙obo偶nych 偶ycze艅鈥, jakie wypowiadamy 艣wiadomie, a z kt贸rych nic nie wynika.



Strategia biznesowa - od czego zacz膮膰?


Ale dlaczego ja o tym pisz臋, skoro dzisiejszy odcinek mia艂 by膰 o strategii biznesowej? Bo ka偶da dobrze przygotowana strategia biznesowa rozpoczyna si臋 od 鈥瀌艂u偶szej pogaw臋dki ze swoj膮 pod艣wiadomo艣ci膮鈥, czyli od odkrycia swoich w艂asnych uwarunkowa艅, kt贸re w tym artykule nazywam kodami kulturowymi. O co chodzi i jak to zrobi膰?


Twoja pod艣wiadomo艣膰 nie s艂yszy s艂owa 鈥瀗ie鈥, nie zna si臋 na 偶artach i nie ocenia czy to, o czym m贸wisz i my艣lisz, jest dobre dla Ciebie i warto Ci pom贸c w realizacji czy jednak to, o czym m贸wisz i my艣lisz zaprowadzi Ci臋 nie tam, gdzie naprawd臋 chcesz i w zwi膮zku z tym pod艣wiadomo艣膰 powinna tego konkretnego 偶yczenia nie zrealizowa膰.


Pod艣wiadomo艣膰 jest jak dysk twardy w komputerze 鈥 zapisuje dane bez wzgl臋du na zawarto艣膰. Tak samo b臋dzie przechowywa膰 Twoje zdj臋cia z wakacji, jak i tre艣ci pornograficzne Twojego s膮siada. Tak samo pomo偶e Ci w do艣wiadczeniu choroby, je偶eli b臋dziesz my艣la艂: boj臋 si臋 choroby, nie chc臋 zachorowa膰, jak i w odkryciu Twojego IKIGAI, je偶eli zrozumiesz jak mo偶esz si臋 z ni膮 komunikowa膰.



Strategia biznesowa na podstawie IKIGAI - m贸j przyk艂ad


| Pustka w 艣rodku | Obieca艂am w poprzednim artykule, 偶e opowiem jak stworzy艂am biznes w bran偶y us艂ugowej w oparciu moje IKIGAI. Przedstawi臋 moj膮 drog臋 w czterech krokach. Krok pierwszy 鈥 najwa偶niejszy 鈥 b臋d膮c w stanie refleksji obserwowa艂am m贸j umys艂, by dostrzec do czego d膮偶y moja pod艣wiadomo艣膰, czyli jakie m贸j umys艂 podsuwa mi odpowiedzi na pytania: o czym marz臋? Co chc臋 osi膮gn膮膰 w 偶yciu? Jakie dobra materialne s膮 spe艂nieniem moich wyobra偶e艅 o sukcesie? Ile godzin chc臋 pracowa膰? Na co chc臋 wydawa膰 pieni膮dze? Jak wyobra偶am sobie moje idealne 偶ycie? I tak dalej.


Potem zastanawia艂am si臋 dlaczego odpowiadam w艂a艣nie tak, a nie inaczej. Co sprawi艂o, 偶e chcia艂am pracowa膰 w mi臋dzynarodowej korporacji na wysokim stanowisku za 5-cyfrowe wynagrodzenie miesi臋cznie i 偶e chcia艂am je藕dzi膰 s艂u偶bowym autem klasy D? Okaza艂o si臋, 偶e jestem kwintesencj膮 kodu kulturowego Europy 艁aci艅skiej z dodatkiem tzw. american dream, o czym pisz臋 w tym artykule, czyli po prostu chcia艂am pieni臋dzy, w艂adzy i s艂awy..


I jakie偶 by艂o moje niezadowolenie, a w sumie to nawet wielkie rozczarowanie, kiedy osi膮gn臋艂am te wszystkie moje wyobra偶enia i okaza艂o si臋, 偶e o ile na zewn膮trz to 艂adnie wygl膮da, to 艣rodek jest pusty jak b臋benek 馃槈 S艂owem, na podstawie istniej膮cej wok贸艂 mnie kultury, kt贸ra definiowa艂a poj臋cia sukcesu 偶yciowego jako posiadania po prostu du偶ej ilo艣ci kasy, z kt贸r膮 mo偶na robi膰, co si臋 chce, wesp贸艂 z moimi wyobra偶eniami o tym na co ja chc臋 t臋 kas臋 wydawa膰, a tak偶e przy akompaniamencie moich oczekiwa艅 wyra偶onych tym w艂a艣nie zdaniem o pracy w korpo z autem klasy D, nie艣wiadomie ustawi艂am m贸j 偶yciowy kompas na taki kierunek, w kt贸rym zderzenie z g贸r膮 lodow膮 by艂o bolesne, acz zmieniaj膮ce moje 偶ycie u fundament贸w.



Budowanie strategii biznesowej - Krok 1


Jak zrozumia艂am, 偶e przez 27 lat mojego 偶ycia moja pod艣wiadomo艣膰 po prostu realizowa艂a to, co zosta艂o do niej wgrane przez telewizj臋, edukacj臋 i wszelkie inne formy oddzia艂ywania na nasze umys艂y, to podj臋艂am decyzj臋, by zmieni膰 to, co do tej pory gra艂o w mojej pod艣wiadomo艣ci.


A zatem, pierwszym i najwa偶niejszym krokiem do stworzenia Twojej strategii biznesowej b臋dzie 鈥瀢艂a艣ciwe ustawienie kompasu na dalsz膮 podr贸偶 Twojego 偶ycia鈥, czyli okre艣lenie czego Ty tak naprawd臋 chcesz i co masz ukryte w pod艣wiadomo艣ci, co mo偶e sabotowa膰 dokonany przez Ciebie wyb贸r.



Przekonanie blokuj膮ce tworzenie dobrej strategii nr 1

| Odcinanie kupon贸w | Pami臋taj, 偶e najbardziej z艂udnym i nios膮cym wielkie szkody dla Ciebie jako istoty ludzkiej jest my艣lenie w stylu: za艂o偶臋 w艂asn膮 firm臋, kilka lub kilkana艣cie lat b臋d臋 intensywnie pracowa艂, a potem b臋d臋 odcina艂 kupony. Wielu ludzi nap臋dza w 偶yciu wyobra偶enie, 偶e przyjdzie taki magiczny moment w prowadzeniu w艂asnej firmy, 偶e b臋d膮 ju偶 mogli nie my艣le膰 tak cz臋sto o biznesie, bo on sam b臋dzie si臋 nakr臋ca艂 鈥 jasne, tylko nie licz膮 tego kiedy to b臋dzie i co b臋d膮 musieli po艣wi臋ci膰, by osi膮gn膮膰 ten stan, a wielu z nich niestety nigdy tego nie doczeka.


Przyznaj臋, 偶e idea odcinania kupon贸w po czasie intensywnej pracy to jest najwi臋kszy be艂kot, jaki w 偶yciu us艂ysza艂am, do kt贸rego si臋 przyklei艂am i od kt贸rego si臋 odklei艂am jeszcze przed 30-tk膮. Je偶eli i Ty jeste艣 wi臋藕niem tego przekonania, to zanim zaczniesz planowa膰 sw贸j biznes, zmierz si臋 z tym wyobra偶eniem i dokonaj wyboru czy chcesz po prostu 偶y膰 i cieszy膰 si臋 drog膮 czy wolisz by膰 jak indyk, co my艣la艂 o niedzieli.


P.S. To tylko moja opinia, wi臋c mo偶esz tak偶e 艣wiadomie podj膮膰 decyzj臋, 偶e taka idea Tobie pasuje i 偶e j膮 zrealizujesz 鈥 je偶eli tylko w艂a艣ciwie przejdziesz przez krok drugi, trzeci i czwarty, to b臋dziesz te kupony odcina艂, o ile po sukcesie pierwszego biznesu nie rzucisz si臋 w realizacj臋 kolejnego z takim samym za艂o偶eniem 鈥 intensywnie do celu i tak鈥 do ko艅ca 偶ycia bez refleksji..


Jest jeszcze par臋 innych istotnych przekona艅, kt贸re psuj膮 nasz 偶yciowy kompas, ka偶膮c mu pokazywa膰 p贸艂noc w obszarze pieni臋dzy, w艂adzy i s艂awy, ale dzisiaj mia艂o by膰 o strategii biznesowej z IKIGAI, a nie o przeszkodach 馃槈


Budowanie strategii biznesowej - Krok 2


| Hamulec r臋czny | Krok drugi 鈥 jak ju偶 ustalisz ze swoj膮 pod艣wiadomo艣ci膮 dok膮d b臋dziecie zgodnie zmierza膰, np. w stron臋 odkrycia swojego IKIGAI i uczynienia z niego pomys艂u na biznes, to zabierasz si臋 za najprzyjemniejsz膮 faz臋 budowania strategii biznesowej, czyli za faz臋 test贸w. Pierwsze testy dotycz膮 tego, co Ty w艂a艣ciwie potrafisz robi膰, co jednocze艣nie lubisz robi膰 i co w jaki艣 spos贸b pomaga innym ludziom lub firmom.



Przekonanie blokuj膮ce tworzenie dobrej strategii nr 2


Na pocz膮tku nie zaprz膮taj sobie g艂owy my艣lami: a czy mo偶na z tego 偶y膰? Czy da si臋 na tym zarobi膰?, bo te my艣li b臋d膮 jak zaci膮gni臋ty hamulec r臋czny w samochodzie 鈥 chcesz ruszy膰, a stoisz w miejscu. Zwolnij hamulec r臋czny i nie przejmuj si臋 pieni臋dzmi, na to przyjdzie czas p贸藕niej, a tymczasem 鈥 ciesz si臋 odkrywaj膮c co lubisz robi膰 i co umiesz robi膰 lub nie umiesz, ale chcesz doskonali膰. I oczywi艣cie wszystkie wyniki test贸w zapis贸w w folderze 鈥濵oja firma鈥, o kt贸rym pisz臋 tutaj.


Faza test贸w to nic innego jak do艣wiadczanie r贸偶nych zaj臋膰 i obserwacja siebie podczas wykonania tych czynno艣ci w poszukiwaniu u siebie b艂ysku w oku 馃槈 Pami臋tam, jak po zdanym egzaminie na aplikacj臋 radcowsk膮 zacz臋艂am si臋 zastanawia膰 czy to naprawd臋 jest to, co chc臋 robi膰, czy bycie radc膮 prawnym to jest moje IKIGAI. Po trzech miesi膮cach pracy w kancelarii prawnej zrozumia艂am, 偶e nie. Chcia艂am zosta膰 prawnikiem, bo jako nastolatka ogl膮da艂am serial Ally McBeal i takie mia艂am wyobra偶enie o tym zawodzie.


Odkrycie w sobie tego uwarunkowania sprawi艂o, 偶e mog艂am z ca艂膮 stanowczo艣ci膮 i lekko艣ci膮 w g艂osie powiedzie膰 do siebie: nie, nie chc臋 dalej realizowa膰 marzenia o byciu radc膮 prawnym, kt贸re to marzenie okaza艂o si臋 by膰 g艂臋boko osadzonym we mnie kodem kulturowym i na dodatek niedaj膮cym mi satysfakcji w trakcie pracy. Uwolnienie od tej wewn臋trznej, jak si臋 wydawa艂o, konieczno艣ci bycia radc膮 prawnym, pozwoli艂o mi dalej prowadzi膰 鈥瀟esty 偶yciowe鈥 i wkr贸tce odkry膰 moje IKIGAI (pomoc ludziom w rozwoju dzi臋ki refleksji, o czym mo偶esz przeczyta膰 tutaj), kt贸re obok doradztwa biznesowego dla firm z bran偶y us艂ugowej, sta艂o si臋 istotnym 藕r贸d艂em moich przychod贸w.


Budowanie strategii biznesowej - Krok 3


| Paliwo | Pomi臋dzy krokiem drugim, czyli faz膮 test贸w celem odkrycia Twojego IKIGAI, a krokiem czwartym, czyli dzia艂aj膮cym modelem biznesowym, jest krok numer trzy, czyli w艂a艣ciwa strategia biznesowa, kt贸ra da Ci odpowied藕 na pytania: a czy mo偶na z tego 偶y膰? Czy da si臋 na tym zarobi膰? Na tym etapie te pytania nie stanowi膮 ju偶 hamulca r臋cznego, ale paliwo w Twoim samochodzie. Bez paliwa i na zwolnionym hamulcu r臋cznym mo偶esz samoch贸d przestawi膰 w inne miejsce, ale nie b臋dzie to przyjemna jazda, o jak膮 stawiaj膮c w艂asny biznes chodzi. A wi臋c jak wla膰 paliwo do Twojego auta?


Jak ju偶 wiesz co lubisz robi膰 i co robisz dobrze lub co chcesz doskonali膰, to paliwem do auta b臋dzie zdefiniowanie warto艣ci, jak膮 ta Twoja pasja mo偶e da膰 innym ludziom lub ich firmom. S艂owem, chodzi o okre艣lenie za co dok艂adnie ludzie lub firmy Ci zap艂ac膮, jacy to b臋d膮 ludzie lub firmy i w jakich okoliczno艣ciach b臋d膮 potrzebowali tego, co mo偶esz im zaoferowa膰. W Internecie mn贸stwo jest sposob贸w na wykonanie projektu strategii biznesowej (np. Business Model Canvas), jest te偶 wielu doradc贸w, kt贸rzy pomog膮 Ci taki model biznesowy stworzy膰, ja te偶 jestem jednych z nich. Jednak wa偶ne, by艣 w g膮szczu tych porad innych ludzi nie zatraci艂 tego, co chcesz naprawd臋 stworzy膰, bo wi臋kszo艣膰 modeli biznesowych nastawiona jest wy艂膮cznie na generowanie przychod贸w, a ju偶 niekoniecznie na po艂膮czenie tego z sensem Twojego 偶ycia.


Przekonanie blokuj膮ce tworzenie dobrej strategii nr 3


| Og贸艂 鈥 szczeg贸艂 | Poprzedni artyku艂 zako艅czy艂am s艂owami: dobry pomys艂 to po艂owa sukcesu 鈥 mawiaj膮 ludzie, kt贸rzy najcz臋艣ciej ponosz膮 pora偶ki - wskazuj膮c na kolejne przekonanie blokuj膮ce stworzenie dobrej strategii, czyli "dobry pomys艂 to po艂owa sukcesu".


I tutaj te偶 te s艂owa przytocz臋, bo o ile faza pierwsza 鈥 pogaw臋dka ze swoj膮 pod艣wiadomo艣ci膮 jest najmniej oczywista, ale najwa偶niejsza, o ile faza druga 鈥 testowanie celem odkrycia IKIGAI zwykle trwa d艂u偶ej ni偶 by艣my chcieli, ale jest po prostu przyjemna, o ile faza czwarta 鈥 dzia艂aj膮cy model biznesowy, kt贸ry generuje zyski, jest ju偶 spe艂nieniem pierwszego oczekiwania o 鈥瀊yciu przedsi臋biorc膮 na swoim鈥, o tyle faza trzecia 鈥 czyli stworzenie z IKIGAI dzia艂aj膮cego modelu biznesowego 鈥 jak si臋 pewnie domy艣lasz 鈥 jest najtrudniejsza i wymaga sporych umiej臋tno艣ci obserwacji rzeczywisto艣ci, kt贸re 艣wiadomie doskonalisz odk膮d przeczyta艂e艣 poprzedni odcinek.



Budowanie strategii biznesowej - Krok 4


Hej, to ju偶 koniec tekstu, a gdzie te wskaz贸wki do zaprojektowania strategii biznesowej? 鈥 zapytasz. Szczeg贸艂owe wskaz贸wki b臋d膮 w kolejnych artyku艂ach 馃槈 Nast臋pny b臋dzie o wizerunku, marketingu, sprzeda偶y i obs艂udze klienta w Twojej strategii biznesowej. Jednak pami臋taj, 偶e do 鈥瀞zczeg贸艂贸w鈥 mo偶esz zej艣膰 tylko wtedy, gdy masz ju偶 rozpracowany 鈥瀘g贸艂鈥. Wyobra藕 sobie g贸r臋 lodow膮. W przypadku strategii biznesowej te wszystkie szczeg贸艂y, na kt贸re Tw贸j umys艂 czeka, to ta mniejsza cz臋艣膰 bia艂ej grudki wystaj膮cej ponad tafl臋 wody. A wszystkie informacje, jakie zamie艣ci艂am w tym artykule, to ta wi臋ksza, ukryta pod wod膮 cz臋艣膰 g贸ry lodowej.



model biznesowy - diagram

A zatem, zanim przejdziesz do 鈥瀢idocznych鈥 z poziomu 艣wiadomo艣ci szczeg贸艂贸w ka偶dej strategii biznesowej w stylu: jak okre艣li膰 grup臋 docelow膮? Jak opisa膰 us艂ug臋 j臋zykiem grupy docelowej? Jakimi kana艂ami dociera膰 do potencjalnych klient贸w? Jakie przychody ma generowa膰 us艂uga? Jaka b臋dzie struktura koszt贸w? i tak dalej, to najpierw ogarnij ten 鈥瀗iewidoczny鈥 og贸艂 ka偶dej strategii biznesowej, czyli w艂a艣ciwie ustaw sw贸j 偶yciowy kompas i upewnij si臋, 偶e kierunek obrany przez Twoj膮 pod艣wiadomo艣膰 jest taki sam.


呕ycz臋 Ci wielu owocnych pogaw臋dek ze swoj膮 pod艣wiadomo艣ci膮, bo w kolejnym odcinku Tw贸j statek wyruszy ju偶 z bezpiecznego portu i b臋dziemy razem tworzy膰 szczeg贸艂y Twojej strategii biznesowej! Ahoj. Ewa B艂o艅ska





Hej!


Masz pomys艂 na w艂asny biznes i chcesz go zweryfikowa膰? Napisz do mnie, a pomog臋 Ci przeku膰 Tw贸j pomys艂 w konkretny model biznesowy. Prowadzisz biznes w bran偶y us艂ugowej? Napisz do mnie i porozmawiajmy o tym, jak mo偶esz go rozwin膮膰





Artyku艂 napisa艂am dla Portalu Dooko艂a Pracy - najwi臋kszego w sieci bloga o rynku pracy, talentach i 偶yciu w zgodzie ze swoimi warto艣ciami - jest TUTAJ.

bottom of page