... ...
top of page

Co to jest IKIGAI i czy mo偶e by膰 pomys艂em na w艂asn膮 firm臋? Pomys艂 na biznes - cz. 3/9

Zaktualizowano: 9 cze 2023

Artyku艂 skierowany jest do os贸b, kt贸re chc膮 prowadzi膰 biznes w bran偶y us艂ugowej, cho膰 wiele udzielonych tam wskaz贸wek dotyczy ka偶dego rodzaju biznesu. B臋dzie on szczeg贸lnie przydatny dla os贸b, kt贸re chc膮 budowa膰 biznes w oparciu o swoje IKIGAI, czyli poprzez po艂膮czenie swojej pasji, misji i 偶yciowego powo艂ania z prac膮 zawodow膮.


W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:



ewa b艂o艅ska szachy


My艣lisz o w艂asnej w firmie?


| Google ju偶 wie | W nieca艂e 380 milisekund, czyli w czasie gdy 艣redniej wielko艣ci koliber uderzy skrzyd艂ami jakie艣 25 razy, a Ty zd膮偶ysz 1 raz mrugn膮膰 powiek膮, Google wypluwa ponad 36,6 mln wynik贸w w j臋zyku polskim na fraz臋 鈥瀙omys艂 na biznes鈥. Kopalnia wiedzy, co? Nic, tylko przeczyta膰 te najwy偶ej rankingowane teksty i mo偶na planowa膰 鈥瀙rzej艣cie na swoje鈥.


鈥濲akbym tylko mia艂 pomys艂, to bym otworzy艂 biznes鈥 鈥 ile razy s艂ysza艂e艣 to zdanie z ust swoich znajomych, a ile razy Tw贸j w艂asny umys艂 powt贸rzy艂 je w my艣lach? Gdyby odnalezienie lub odkrycie pomys艂u na biznes by艂o takie proste, to wok贸艂 mieliby艣my samych przedsi臋biorc贸w, a jednak tak nie jest. W 2019 roku na nieco ponad 38 mln Polak贸w (dane GUS), w zale偶no艣ci od sposobu agregowania danych przez r贸偶ne instytucje, by艂o: ok. 4,3 mln podmiot贸w gospodarczych w sektorze prywatnym (rejestr REGON), ponad 3 mln zarejestrowanych dzia艂alno艣ci gospodarczych (dane TaxCare na podstawie CEIDG), ponad 2 mln przedsi臋biorc贸w, g艂贸wnie w sektorze MM艢P (raport PARP).


Nie wchodz膮c w szczeg贸艂y dotycz膮ce samozatrudnionych i sytuacji, gdzie kilka firm ma jednego w艂a艣ciciela, to mniej ni偶 2 mln Polak贸w jest przedsi臋biorcami (dane wyj膮tkowo optymistyczne i nie uwzgl臋dniaj膮ce tego, co w艂a艣nie dzieje si臋 na naszych oczach z gospodark膮 pod pretekstem pandemii koronawirusa). Du偶e firmy doradcze oraz redaktorzy artyku艂贸w prasowych, kt贸rzy d膮偶膮 do urealnienia tych nadmuchanych statystyk膮 liczb podaj膮, 偶e przedsi臋biorc贸w jest w Polsce ok. 700 tysi臋cy, czyli nieca艂e 2% Polak贸w.


Po co te dane? Dla zobrazowania skali 鈥瀙omys艂odawc贸w鈥, z jak膮 mamy w naszym kraju do czynienia. Tylko tyle os贸b przesz艂o z fazy my艣lenia o w艂asnym biznesie do fazy realizacji, wi臋c je偶eli idziesz w tym kierunku, to wiedz, 偶e nie b臋dziesz mia艂 zbytu wielu towarzyszy podr贸偶y, cho膰 b臋dzie to podr贸偶 niezwykle pasjonuj膮ca i stawiaj膮ca Ci臋 w gronie zdecydowanej mniejszo艣ci, kt贸rej jak pisa艂am w tym artykule minimalny doch贸d wynosi 0, ale ten maksymalny jest nieograniczony.



Sk膮d wzi膮膰 pomys艂 na biznes?


Nie pomaga nam w byciu przedsi臋biorcami szkolny model nauczania przedstawiony tutaj, kt贸ry opisuj膮c na potrzeby tego artyku艂u zamkn臋 w s艂owach: 鈥濪rogi Uczniu! Wiedz臋 bierz gar艣ciami z ksi膮偶ek oraz z ust autorytet贸w, a nie ze swoich do艣wiadcze艅 czy z obserwacji otaczaj膮cego Ci臋 艣wiata鈥. Jaka jest tego konsekwencja? Zamiast patrze膰 na 艣wiat szeroko otwartymi oczami w poszukiwaniu niezaspokojonych potrzeb firm lub konsument贸w, zamiast obserwowa膰 siebie w poszukiwaniu tego, co sprawia nam frajd臋 i pozwala odczuwa膰 satysfakcj臋 (lub wdzi臋czno艣膰 na g艂臋bszym poziomie), to my wpisujemy 鈥瀙omys艂 na biznes鈥 w wyszukiwark臋 Google i liczymy na to, 偶e znajdziemy tam gotowe rozwi膮zanie lub przynajmniej porz膮dn膮 inspiracj臋.



Sprawdzony pomys艂 na biznes nr 1


| 殴r贸d艂o pierwsze 鈥 potrzeby innych | Dobre pomys艂y, w tym pomys艂y na w艂asny biznes, bior膮 si臋 z dw贸ch wymienionych wy偶ej 藕r贸de艂. Pierwszy 鈥 wnikliwa obserwacja rzeczywisto艣ci z otwartym umys艂em detektywa, szukaj膮cym trop贸w dotycz膮cych potrzeb firm i konsument贸w, kt贸re mo偶na by zaspokoi膰. Oboj臋tnie, czy b臋dziesz dostarcza艂 towar czy us艂ug臋, potrzebujesz znale藕膰 kogo艣, dla kogo Tw贸j produkt b臋dzie mia艂 warto艣膰, a m贸wi膮c wprost: kto b臋dzie w stanie za t臋 warto艣膰 zap艂aci膰. A 偶e ludzie nie s膮 sk艂onni do wydawania pieni臋dzy na co艣, co w ich ocenie nie jest im potrzebne, to kluczem do nazwania pomys艂u 鈥瀌obrym鈥 b臋dzie odnalezienie tego, co jednocze艣nie zaspokaja potrzeby wybranej grupy ludzi i jest w ich ocenie warto艣ciowe.


Pami臋taj, by w kontek艣cie biznesowym definiowa膰 s艂owa 鈥瀙otrzeby鈥 czy 鈥瀢arto艣膰鈥 bardzo szeroko. Potrzeby nie musz膮 by膰 rzeczywiste jak jedzenie, bez kt贸rego trudno si臋 oby膰 (np. smartfon 鈥 bez niego mo偶na si臋 oby膰) i nie musz膮 by膰 obiektywne (np. platformy VoD 鈥 dla jednych to 鈥瀖ust be鈥, dla innych rzecz zb臋dna). Jak sprawdzi膰 czy potrafisz tak wnikliwie obserwowa膰? Wykonaj poni偶sze 膰wiczenia, postaw autodiagnoz臋: 鈥瀙otrafi臋, idzie mi nie藕le, mog艂oby by膰 lepiej鈥︹, a potem 膰wicz, 膰wicz i jeszcze raz 膰wicz.



Jak znale藕膰 pomys艂 na dochodowy biznes?


膯wiczenie pierwsze, czyli obserwacja sposobu, w jaki dzia艂a na Ciebie to, co regularnie kupujesz lub ostatnio kupi艂e艣. Przecie偶 Ty te偶 jeste艣 konsumentem, kt贸rego potrzeby kto艣 inny dostrzeg艂 i zamieni艂 je w towar lub us艂ug臋, czyli pomys艂 na sw贸j biznes. Za ka偶dym razem jak co艣 kupujesz, to zadaj sobie nast臋puj膮ce pytania: Do czego to s艂u偶y? Po co mi to? Dlaczego to kupuj臋? Dlaczego to kupuj臋 od tego konkretnego sprzedawcy? Jakie s艂owa w opisie tego towaru czy us艂ugi mnie przekonuj膮? Jak dzia艂aj膮 na mnie zdj臋cia umieszczone obok opisu? Jakie emocje wywo艂uje we mnie zakup towaru lub us艂ugi? Jakie emocje wywo艂uje we mnie sama czynno艣膰 zakupu? Jak膮 warto艣膰 otrzymuj臋 na poziomie emocjonalnym, np. poczucie bezpiecze艅stwa, oderwanie od spraw bie偶膮cych, wi臋kszy komfort? A mo偶e to, co kupuj臋, nie jest w og贸le przydatne, ale zaspokaja m贸j zmys艂 estetyki?


Jeste艣my cz臋艣ci膮 kultury i nasze umys艂y s膮 uwarunkowane przez istniej膮ce w tej kulturze kody, kt贸re uwidaczniaj膮 si臋 w naszym dzia艂aniu jako powtarzalne schematy, a m贸wi膮c pro艣ciej: fakt, 偶e kupujesz np. jeansy Levi鈥檚 nie jest Twoim 艣wiadomym wyborem tylko sum膮 wyobra偶e艅, jakie istniej膮 w Twojej pod艣wiadomo艣ci dzi臋ki reklamom jeans贸w tej marki, jakie kiedykolwiek widzia艂 Tw贸j umys艂. Obejrzyj t臋 reklam臋 Levi鈥檚 z Bradem Pittem i zwr贸膰 uwag臋 na muzyk臋, kompilacj臋 obraz贸w, aktor贸w, rol臋 jeans贸w jako obiektu po偶膮dania, a tak偶e na emocje, jakie w Tobie wywo艂uje. To stara reklama. Dzisiaj marketingowcy maj膮 znacznie lepsze narz臋dzia do wywo艂ania w Tobie ch臋ci zakupu 馃槈


膯wiczenie drugie: obserwuj na co zwracasz uwag臋 jak idziesz ulic膮 lub korytarzem w galerii handlowej. Kiedy艣 m贸j umys艂 widzia艂 s艂owa: promocja 鈥 wiosenna wyprzeda偶 albo metamorfoza 鈥 studio fryzjerskie. Dzisiaj, spaceruj膮c po mie艣cie widz臋: lokal do wynaj臋cia 50m2 albo biuro rachunkowe. A jak widz臋 witryn臋 sklepu z odzie偶膮, to zamiast: 鈥o, jakie fajne spodnie i tylko 99,99 z艂 przy zakupie 2 par鈥 my艣l臋: 鈥瀘, kto艣 w marketingu mia艂 dobry pomys艂 zestawiaj膮c na tym zdj臋ciu t臋 u艣miechni臋t膮 pani膮 w ramionach tego przystojnego pana, kt贸rzy maj膮 na sobie te fajne spodnie; jako艣膰 zdj臋cia 艣wietna, wywo艂uje pozytywne emocje, dziewczyna wpasowana w obecnie kszta艂towany wzorzec kobiecej urody, w odpowiednim wieku, cho膰 troch臋 grafik przesadzi艂 z retuszem鈥. Widzisz r贸偶nic臋?


Je偶eli chcesz znale藕膰 dobry pomys艂 na biznes, to 膰wicz w sobie umiej臋tno艣膰 obserwacji otaczaj膮cej Ci臋 rzeczywisto艣ci, by艣 z czasem wypatrzy艂 jakie s膮 aktualne trendy spo艂eczno-ekonomiczno-kulturowe, czyli jakie wzorce dzia艂ania marketingowcy najwi臋kszych firm i organizacji 艣wiata aktualnie wprowadzaj膮 do naszych umys艂贸w wskazuj膮c nam potrzeby, kt贸re mamy zaspokaja膰 poprzez dokonywanie zakup贸w. Pomo偶e Ci w tym obserwacja siebie jako konsumenta, czyli szczere i wnikliwe odpowiedzi na pytania przedstawione w 膰wiczeniu pierwszym.



Sprawdzony pomys艂 na biznes nr 2


| 殴r贸d艂o drugie 鈥 Ty | W tej cz臋艣ci b臋dzie mniej racjonalnie, acz je偶eli trafi do Ciebie, to zakwestionujesz to, co Tw贸j umys艂 zwyk艂 nazywa膰 鈥瀝acjonalnym鈥. Drugim 藕r贸d艂em najlepszych pomys艂贸w na biznes jeste艣 Ty sam. Ty i Twoje dotychczasowe do艣wiadczenia, Twoje umiej臋tno艣ci, Twoja wiedza, czyli wszystko to, co sk艂ada si臋 na Tw贸j unikatowy spos贸b my艣lenia, w kt贸rym mie艣ci si臋 potencja艂 do rozwi膮zywania czyi艣 problem贸w i tym samym do tworzenia na tej podstawie nowych pomys艂贸w biznesowych.


A przede wszystkim Ty jako istota ludzka ze swoimi warto艣ciami, kt贸re stan膮 si臋 fundamentem Twojej 偶yciowej i zawodowej misji, a tak偶e Twoje pasje, kt贸rych realizacja sprawia, 偶e odczuwasz wewn臋trzn膮 satysfakcj臋. A je偶eli to, co jest Twoj膮 misj膮 i pasj膮, b臋dzie jednocze艣nie dawa艂o warto艣膰 innym ludziom, za kt贸r膮 to warto艣膰 ludzie Ci zap艂ac膮, bo b臋dziesz dobry w tym, co robisz, to masz najlepsz膮 recept臋 na biznes, jak膮 mo偶na sobie tylko wyobrazi膰.


Ta recepta pochodzi z Japonii, czyli z innego kodu kulturowego ni偶 ten, w kt贸rym przysz艂o nam wzrasta膰 w naszej d艂ugo艣ci i szeroko艣ci geograficznej. My zostali艣my wychowani w kodzie kulturowym Europy 艁aci艅skiej z dodatkiem tzw. american dream, kt贸ry rozpowszechni艂 si臋 w Polsce wraz z rosn膮c膮 si艂膮 globalizacji i kt贸rego celem jest stworzenie biznesu dla pieni臋dzy, w艂adzy i s艂awy. Wiem, to du偶e uproszczenie, acz nasze umys艂y wszystko upraszczaj膮, wi臋c taki w艂a艣nie mamy kod (wzorzec) w naszej pod艣wiadomo艣ci, kt贸ry kieruje naszym codziennym dzia艂aniem, p贸ki tej tykaj膮cej bomby nie rozbroimy poprzez pe艂ne zrozumienie (je偶eli ciekawi Ci臋 ten mechanizm upraszczania, to sprawd藕 co kryje si臋 pod has艂em 鈥瀐eurystyka鈥 w Google).



IKIGAI - co to jest?


Ale do rzeczy 鈥 ta recepta nazywa si臋 鈥濱KIGAI鈥 i jest odpowiedzi膮 na to co sprawia, 偶e cz艂owiek 偶yje d艂ugo, w zdrowiu, szcz臋艣ciu i w spe艂nieniu. Ta recepta to 鈥瀞ens 偶ycia鈥, z kt贸rego tworzysz sw贸j pomys艂 na biznes, czyli robisz to, co jest Twoj膮 misj膮 i pasj膮, w czym jeste艣 dobry, co jest innym naprawd臋 potrzebne i za co Ci zap艂ac膮. Tym w skr贸cie jest IKIGAI.



Czy IKIGAI mo偶e by膰 pomys艂em na w艂asn膮 firm臋?


Tu nie ma mowy o 鈥瀙omy艣le na biznes鈥, bo IKIGAI jest sum膮 tego, co sprawia Ci satysfakcj臋 i za co ludzie s膮 Ci wdzi臋czni. Nie ma te偶 mowy o celu w postaci np. 1 mln PLN przychod贸w miesi臋cznie, bo tu nie o liczby chodzi, cho膰 one s膮 niejako wska藕nikiem stopnia wdzi臋czno艣ci innych za to, co im oferujesz.


Nie chodzi te偶 o kreowanie pragnie艅 w ludziach na rzeczy, kt贸rych nie potrzebuj膮, ale kt贸re kupi膮 b臋d膮c na fali emocji, jakie wywo艂asz w nich dobrze skrojonym komunikatem marketingowym. I w ko艅cu, tu nie ma mowy o tak偶e tym, 偶e musisz by膰 najlepszy z najlepszych, bo tu jest za艂o偶enie, 偶e odkrywasz komu dok艂adnie mo偶esz pom贸c i w jakim zakresie, a to sprawia, 偶e nie por贸wnujesz si臋 do innych, wi臋c uwaga 鈥 nie masz konkurencji! 鈥 bo trafiasz do 艣ci艣le okre艣lonych ludzi i to w jakim艣 obszarze do Ciebie podobnych.



diagram ikigai - sens 偶ycia

Brzmi zbyt idyllicznie? Na teraz tak, ale sprowadz臋 to na poziom konkretnego przyk艂adu, szczeg贸lnie przydatnego dla biznes贸w w bran偶y us艂ugowej. O tym jak stworzy艂am biznes w bran偶y us艂ugowej w oparciu o moje IKIGAI opowiem w kolejnym artykule, kt贸ry b臋dzie o strategii biznesowej. A wi臋cej o samej idei IKIGAI znajdziesz u niezawodnego 鈥瀢ujka Google鈥, bo odk膮d mamy dost臋p do Internetu, to kody kulturowe r贸偶nych cywilizacji wzajemnie si臋 przenikaj膮 i, po wpisaniu w wyszukiwark臋 odpowiedniej frazy, mamy dost臋p do dorobku my艣li ludzi o innych warto艣ciach, wychowanych w innych kr臋gach kulturowych, czyli po prostu: w inny spos贸b ni偶 my w Europie.



Pomys艂 na biznes - szuka膰 czy odkry膰?


| Testuj - Sprawdzaj - Do艣wiadczaj | Pomys艂u na biznes mo偶na szuka膰 i w ko艅cu go odnale藕膰. B膮d藕 uwa偶ny, bo te s艂owa: 鈥瀞zuka膰鈥 i 鈥瀘dnale藕膰鈥 b臋d膮 kierowa艂y Twoj膮 uwag臋 鈥瀗a zewn膮trz Ciebie鈥, czyli w kierunku otaczaj膮cego Ci臋 艣wiata. Z IKIGAI sprawa wygl膮da zgo艂a inaczej. IKIGAI nie mo偶na znale藕膰, ale mo偶na to w sobie odkry膰. Oznacza to, 偶e Twoja uwaga b臋dzie skierowana 鈥瀌o wewn膮trz Ciebie鈥, czyli w kierunku Twojego odczuwania, by艣 odkry艂 w sobie to, co ju偶 od dawna tam jest, a czemu nadasz odpowiedni膮 tre艣膰 i form臋 biznesow膮. S艂owa buduj膮 nam rzeczywisto艣膰, wi臋c zwr贸膰 uwag臋 czy pomys艂u SZUKASZ czy jednak chcesz ODKRY膯 sens 偶ycia i uczyni膰 z niego sw贸j pomys艂 na biznes.


To od czego zacz膮膰? Okre艣l najpierw czy interesuje Ci臋 znalezienie pomys艂u na biznes czy odkrycie swojego IKIGAI. Pami臋taj, nie ma z艂ej czy gorszej odpowiedzi, jest tylko taka, kt贸ra b臋dzie bli偶sza kodom kulturowym, jakie aktualnie masz w g艂owie. Wybierz zatem 艣cie偶k臋, kt贸rej pod膮偶anie b臋dzie w zgodzie z tym, jak my艣lisz. Nawet je偶eli wybierzesz drog臋 odkrycia sensu 偶ycia, to koniecznie wykonaj wskazane wy偶ej 膰wiczenia i doskonal si臋 w obserwacji siebie i otaczaj膮cego Ci臋 艣wiata, bo przecie偶 Twoje IKIGAI te偶 trzeba b臋dzie 鈥瀘pakowa膰鈥 w sp贸jny z Tob膮 przekaz marketingowy, kt贸ry trafi do Twoich odbiorc贸w.



Jak odkry膰 IKIGAI?


A jak odkry膰 swoje IKIGAI? Testuj, sprawdzaj, do艣wiadczaj, a potem obserwuj i zapisuj wyniki Twoich obserwacji w folderze 鈥濵oja firma鈥, kt贸ry masz na pulpicie odk膮d przeczyta艂e艣 ten artyku艂. Zadaj sobie szereg na poz贸r banalnych pyta艅 w stylu: jakie s膮 moje warto艣ci 偶yciowe? Co lubi臋 robi膰, a czego nie? W czym jestem dobry, a w czym nie? Jakie mam cechy charakteru? Kiedy odczuwam satysfakcj臋? Za co mi ostatnio kto艣 bardzo podzi臋kowa艂? Czym r贸偶ni si臋 satysfakcja od wdzi臋czno艣ci? I koniecznie zapisuj odpowiedzi. No艣 w sobie te pytania i po miesi膮cu zajrzyj do pliku z notatkami, by nanie艣膰 zmiany w Twoich odpowiedziach, bo to, 偶e Twoje odpowiedzi b臋d膮 si臋 zmienia膰, to masz jak w banku. I tak do czasu kiedy odczujesz, 偶e to, co napisa艂e艣 jest w 100% Twoje i mo偶esz przej艣膰 do fazy zaprojektowania z tych lu藕nych zapisk贸w Twojej strategii biznesowej 馃槈






| Dwa s艂owa na koniec | Internet pe艂en jest pomys艂贸w na biznes. Mo偶esz kupi膰 gotowy model biznesowy w ramach franczyzy. Mo偶esz zmodelowa膰 czyj艣 biznes, czyli sprawdzi膰 co obecnie ma wzi臋cie na rynku, a potem doda膰 do tego jak膮艣 unikatow膮 warto艣膰, kt贸rej konkurencja nie oferuje. Mo偶esz do艂膮czy膰 do pomys艂u kogo艣 innego, czyli zosta膰 czyim艣 wsp贸lnikiem. Mo偶esz skorzysta膰 z moich wskaz贸wek, czyli wymy艣li膰 pomys艂 na biznes dzi臋ki wnikliwej obserwacji rzeczywisto艣ci lub dzi臋ki odkryciu swojego IKIGAI. Mo偶esz wszystko, tylko pami臋taj, 偶e 鈥瀌obry pomys艂 to po艂owa sukcesu鈥 mawiaj膮 ludzie, kt贸rzy najcz臋艣ciej ponosz膮 pora偶ki i dlatego w kolejnym artykule opowiem Ci o strategii biznesowej 馃槈 Do nast臋pnego! Ewa B艂o艅ska





Hej!


Masz pomys艂 na w艂asny biznes i chcesz go zweryfikowa膰? Napisz do mnie, a pomog臋 Ci przeku膰 Tw贸j pomys艂 w konkretny model biznesowy. Prowadzisz biznes w bran偶y us艂ugowej? Napisz do mnie i porozmawiajmy o tym, jak mo偶esz go rozwin膮膰.





Artyku艂 napisa艂am dla Portalu Dooko艂a Pracy - najwi臋kszego w sieci bloga o rynku pracy, talentach i 偶yciu w zgodzie ze swoimi warto艣ciami - jest TUTAJ.


bottom of page