... ...
top of page

Model biznesowy - jak zamienić pasję w biznes? Pomysł na biznes - cz. 5/9

Zaktualizowano: 9 cze

Artyku┼é skierowany jest do os├│b, kt├│re chc─ů prowadzi─ç biznes w bran┼╝y us┼éugowej, cho─ç wiele udzielonych tam wskaz├│wek dotyczy ka┼╝dego rodzaju biznesu. B─Ödzie on szczeg├│lnie przydatny dla os├│b, kt├│re chc─ů budowa─ç biznes w oparciu o swoje IKIGAI, czyli poprzez po┼é─ůczenie swojej pasji, misji i ┼╝yciowego powo┼éania z prac─ů zawodow─ů.


W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:


Zanim opowiem o modelu biznesowym w branży usług..

Jak zamieni─ç pasj─Ö w biznes?

Jak stworzyć model biznesowy w branży usług?

Testy - spos├│b na stworzenie modelu biznesowego

Model biznesowy - od czego zacz─ů─ç? Projektowanie test├│w

Model biznesowy - jakie dane zebra─ç? Przebieg test├│w i wnioski

Model biznesowy generuj─ůcy zysk

Model biznesowy generuj─ůcy zysk - od czego zacz─ů─ç?

Wizerunek - kiedy pomaga generowa─ç zysk?


ewa błońska szachy

Ten artyku┼é jest kontynuacj─ů artyku┼éu nr 4/9 pt. Strategia biznesowa dla ludzi z pasj─ů, w kt├│rym wskazuj─Ö 4 kroki budowania strategii biznesowej. Stworzenie modelu biznesowego to krok 3, a stworzenie modelu biznesowego generuj─ůcego zysk to krok 4. Poni┼╝ej opisuj─Ö kroki 3 i 4, nawi─ůzuj─ůc na pocz─ůtku do opisanych w poprzednim artykule krok├│w: 1 (pogaw─Ödka z pod┼Ťwiadomosci─ů) i 2 (odkrywanie IKIGAI - testy).


g├│ra logowa diagram



Zanim opowiem o modelu biznesowym w branży usług..


| Kraina szcz─Ö┼Ťliwo┼Ťci | Masz kilka lat, jeste┼Ť z mam─ů w sklepie i marudzisz o cukierki, a ona m├│wi: ÔÇ×Synu, ale Ty masz talent do negocjacji!ÔÇŁ. Jaki┼Ť czas p├│┼║niej tata pyta jaki chcesz mie─ç kolor rolety w swoim pokoju, krzyczysz: ÔÇ×zielony!ÔÇŁ, a on m├│wi: ÔÇ×Synu, podj─ů┼ée┼Ť decyzj─Ö, mo┼╝esz by─ç z siebie dumnyÔÇŁ, pomimo tego, ┼╝e zielony ewidentnie nie wsp├│┼égra kolorystycznie z pozosta┼é─ů cz─Ö┼Ťci─ů Twojego pokoju ;) Masz podobne wspomnienia? Czy raczej s┼éysza┼ée┼Ť: ÔÇ×nie marud┼║ÔÇŁ i ÔÇ×zobacz, kupili┼Ťmy Ci niebiesk─ů rolet─ÖÔÇŁ..


Jak si─Ö pewnie domy┼Ťlasz, nie chodzi ani o cukierki, ani o kolor rolety. Istot─ů jest to, jakie wzorce zachowania masz zapisane w swojej pod┼Ťwiadomo┼Ťci. Je┼╝eli nie wzmacniano w Tobie pozytywnego obrazu samego siebie, nie wskazywano Ci Twoich talent├│w i nie zosta┼ée┼Ť nauczony samodzielnego dokonywania wybor├│w, to jest du┼╝a szansa, ┼╝e Twoja pod┼Ťwiadomo┼Ť─ç b─Ödzie Ci przeszkadza─ç w realizacji Twoich ┼╝yciowych i zawodowych cel├│w.. a┼╝ do TERAZ, czyli do chwili, w kt├│rej samodzielnie stworzysz w sobie nowe wzorce my┼Ťlenia i dzia┼éania. Jak? Podczas pogaw─Ödki ze swoj─ů pod┼Ťwiadomo┼Ťci─ů, b─Öd─ůcej pierwszym krokiem w tworzeniu Twojej strategii biznesowej, o czym pisa┼éam w tym artykule.



Jak zamieni─ç pasj─Ö w biznes?


| Moje IKIGAI | Wspomina┼éam te┼╝, ┼╝e ta rozmowa ze sob─ů pozwoli Ci w┼éa┼Ťciwie ustawi─ç kompas na dalsz─ů podr├│┼╝ Twojego ┼╝ycia, czyli przejdziesz do kroku drugiego ÔÇô do fazy test├│w celem odkrycia Twojego IKIGAI. Jak odkry┼éam moje? W wielkim skr├│cie: podda┼éam analizie i refleksji ca┼ée moje dotychczasowe ┼╝ycie w poszukiwaniu tego, co sprawia┼éo mi rado┼Ť─ç, co przychodzi┼éo mi z ┼éatwo┼Ťci─ů i co dawa┼éo mi poczucie satysfakcji. Mia┼éam kartk─Ö. Nie jedn─ů, a chyba ze sto ÔÇô lekko licz─ůc. Taki folder ÔÇ×Moja firmaÔÇŁ, o kt├│rym pisz─Ö tutaj, cho─ç w wersji papierowej.


Zapisywa┼éam r├│┼╝ne moje do┼Ťwiadczenia i co wa┼╝niejsze ÔÇô moje emocje zwi─ůzane z tymi do┼Ťwiadczeniami. Potem, por├│wnywa┼éam je w poszukiwaniu element├│w wsp├│lnych. Dzia┼éa┼éam intuicyjnie, cho─ç z jasno okre┼Ťlonym celem: chcia┼éam robi─ç w ┼╝yciu to, co sama wybior─Ö i co b─Ödzie dawa┼éo mi satysfakcj─Ö. Jeszcze wtedy nie wiedzia┼éam o istnieniu japo┼äskiej filozofii IKIGAI, wi─Öc to, co dzisiaj nazywam ÔÇ×wdzi─Öczno┼Ťci─ůÔÇŁ wtedy nazywa┼éam w┼éa┼Ťnie ÔÇ×satysfakcj─ůÔÇŁ.


I odkry┼éam, ┼╝e w toku ca┼éego mojego ┼╝ycia, w tym p─Ödzie do awans├│w w dziale sprzeda┼╝y i nabywania wiedzy w spos├│b ÔÇô nazwijmy go, studencki, polegaj─ůcy na stawianiu hipotez celem ich udowodnienia (jak w pracy magisterskiej) ÔÇô nie zwr├│ci┼éam uwagi na pot─Ö┼╝n─ů umiej─Ötno┼Ť─ç, kt├│r─ů traktowa┼éam jak co┼Ť nieistotnego, bo wydawa┼éo mi si─Ö, ┼╝e ka┼╝dy tak ma, ┼╝e to jest ÔÇ×normaÔÇŁ. Potrafi┼éam ka┼╝demu wyt┼éumaczy─ç.. wszystko. Zwykle w spos├│b bardzo prosty, cz─Östo u┼╝ywaj─ůc metafor lub j─Özyka zainteresowa┼ä drugiego cz┼éowieka, czasami z u┼Ťmiechem, a niekiedy z powag─ů, ale zawsze tak, by swoj─ů postaw─ů pobudzi─ç w moim rozm├│wcy motywacj─Ö do poszukiwania zrozumienia. I ludzie wok├│┼é mnie wch┼éaniali informacje, pojmowali je i dzi─Öki temu zmieniali swoje dzia┼éanie na plus.


Odkry┼éam, ┼╝e to, co potrafi─Ö robi─ç i co, sprawia, ┼╝e odczuwam satysfakcj─Ö, bo ludzie s─ů mi wdzi─Öczni za to, co ode mnie otrzymali, co jest moim najwi─Ökszym talentem i co sta┼éo si─Ö moim IKIGAI, to w┼éa┼Ťnie rozw├│j dzi─Öki refleksji, czyli umo┼╝liwianie ludziom zrozumienia siebie i otaczaj─ůcego ich ┼Ťwiata, by z tym rozumieniem mogli si─Ö lepiej rozwija─ç, dokonywa─ç trafnych wybor├│w, odczuwa─ç spok├│j wewn─Ötrzny, a nawet duchowe wzbogacenie. I jak si─Ö okaza┼éo, tak by┼éo od podstaw├│wki ÔÇô cho─ç wtedy pomaga┼éam innym w odrabianiu lekcji ÔÇô i jest do dzisiaj ;)



Jak stworzyć model biznesowy w branży usług?


| Krok trzeci ÔÇô przed start | Drugi krok, kt├│ry w tym artykule nazwa┼éam ÔÇ×odkrywanie IKIGAI (testy)ÔÇŁ, mia┼éam za sob─ů. Przyszed┼é czas na krok trzeci, czyli na stworzenie na tej podstawie dzia┼éaj─ůcego modelu biznesowego.


I co? I znowu TESTY. Zwr├│─ç uwag─Ö, jak du┼╝o miejsca przeznaczam w moich artyku┼éach na dwie kwestie: 1) na prezentacj─Ö tych wszystkich ÔÇ×ma┼éo konkretnych og├│┼é├│wÔÇŁ, kt├│re s─ů fundamentem modelu biznesowego opartego o IKIGAI oraz 2) na budowanie wszelkich za┼éo┼╝e┼ä biznesowych na podstawie test├│w, czyli realnych wynik├│w Twoich w┼éasnych do┼Ťwiadcze┼ä.



Testy - spos├│b na stworzenie modelu biznesowego


Jak testowa─ç? Po pierwsze: z otwartym umys┼éem, czyli bez pragnienia udowodnienia postawionej hipotezy. Hipoteza jest potrzebna do okre┼Ťlenia sposobu i kierunku obserwacji do┼Ťwiadcze┼ä, ale kiedy staje si─Ö celem do udowodnienia ÔÇô na wspomniany przeze mnie, studencki spos├│b ÔÇô to zawsze zniekszta┼éca wyniki test├│w. Przedsi─Öbiorca wyci─ůga wnioski na podstawie do┼Ťwiadcze┼ä, a im trafniejsze ma wnioski, tym mniej czasu zajmuje mu przej┼Ťcie z fazy test├│w (krok 3) do fazy dzia┼éaj─ůcego modelu biznesowego, kt├│ry generuje zysk (krok 4).


Po drugie: z g┼éow─ů na karku ;) Tak czysto po ludzku: fajnie jest prze┼╝ywa─ç emocje. I pozw├│l sobie podczas tych test├│w do┼Ťwiadcza─ç swoich emocji, by sta┼éy si─Ö one ┼║r├│d┼éem informacji o Tobie i o wynikach test├│w, jakie b─Ödziesz prowadzi┼é. Ale miej na uwadze wa┼╝n─ů kwesti─Ö ÔÇô emocje generuj─ů ┼╝yczeniowo┼Ť─ç, czyli sprawiaj─ů, ┼╝e ÔÇ×widzisz to, co chcesz zobaczy─çÔÇŁ, a nie to, co jest, wi─Öc podobnie jak sam fakt postawienia hipotezy ÔÇô mog─ů Ci─Ö zaprowadzi─ç do b┼é─Ödnych wniosk├│w.


I po trzecie: z kartk─ů i d┼éugopisem w d┼éoni. Ludzka pami─Ö─ç bywa ulotna, szczeg├│lnie w nowych okoliczno┼Ťciach, wi─Öc zapisywanie wynik├│w test├│w w folderze ÔÇ×Moja firmaÔÇŁ oszcz─Ödzi Ci pomy┼éek wynikaj─ůcych z analizowania tylko fragmentu danych, czyli tej cz─Ö┼Ťci, kt├│r─ů Tw├│j umys┼é zapami─Öta┼é, bo.. chcia┼é zapami─Öta─ç.



Model biznesowy - od czego zacz─ů─ç? Projektowanie test├│w

| Krok trzeci ÔÇô start | W ramach pierwszych test├│w zacznij od zaoferowania tego, co ma by─ç warto┼Ťci─ů Twojej firmy (us┼éugi lub towaru), kilku nieznajomym osobom za darmo, ale z okre┼Ťleniem ceny, jak─ů musieliby zap┼éaci─ç, gdyby nie byli ÔÇ×osobami testuj─ůcymiÔÇŁ. Dlaczego nieznajomym? Bo Twoi znajomi, cho─çby chcieli, to nie b─Öd─ů obiektywni daj─ůc Ci feedback, a po to w┼éa┼Ťnie przeprowadzasz testy ÔÇô by zebra─ç informacj─Ö zwrotn─ů o warto┼Ťci Twojej us┼éugi lub towaru (to b─Ödzie Twoja oferta), a tak┼╝e o tym kogo i jak jeste┼Ť w stanie przekona─ç do zakupu (to b─Ödzie Twoja grupa docelowa).

Dlaczego za darmo? No nie tak zupe┼énie za darmo, ale bez wynagrodzenia w postaci pieni─ůdza. Twoim wynagrodzeniem jest ┼╝yciowy czas, jaki przeznacza dla Ciebie osoba testuj─ůca. Przecie┼╝ mog┼éaby robi─ç tysi─ůce innych rzeczy dla siebie, a jednak ÔÇô pomaga Ci zweryfikowa─ç Tw├│j pomys┼é na biznes. Dlaczego z okre┼Ťleniem ceny? Bo zgodnie ze starym polskim przys┼éowiem, ┼╝e ÔÇ×darowanemu koniowi nie zagl─ůda si─Ö w z─ÖbyÔÇŁ, Twoje us┼éugi lub towary na pewno maj─ů jak─ů┼Ť warto┼Ť─ç, ale pytanie czy ich warto┼Ť─ç wyra┼╝ona w pieni─ůdzu jest taka, jakiej oczekujesz.



Model biznesowy - jakie dane zebra─ç? Przebieg test├│w i wnioski


| Testy, testy, testy..| Jak testy mog─ů wygl─ůda─ç w praktyce? Wybierasz potencjalnych klient├│w, np. poleconych Ci przez Twoich znajomych ludzi, z kt├│rymi do tej pory nie mia┼ée┼Ť kontaktu, i przeprowadzasz z nimi rozmow─Ö, w kt├│rej wyja┼Ťniasz jaki jest Tw├│j cel, np. chcesz zweryfikowa─ç czy Tw├│j pomys┼é na biznes jest dobry i czy tacy ludzie jak Tw├│j rozm├│wca mog─ů by─ç jego odbiorcami.


Po uzyskaniu zgody dok┼éadnie okre┼Ťlasz ramy wsp├│┼épracy ÔÇô tak jakby┼Ť prowadzi┼é negocjacje w procesie sprzeda┼╝y. To bardzo wa┼╝ny etap, kt├│ry te┼╝ podlega informacji zwrotnej ÔÇô czy umiesz w┼éa┼Ťciwe zaprezentowa─ç swoj─ů ofert─Ö. Nast─Öpnie podajesz cen─Ö i prosisz, by po zrealizowaniu us┼éugi (dostarczeniu towaru) Tw├│j ÔÇ×klientÔÇŁ przela┼é t─Ö kwot─Ö z my┼Ťl─ů o Tobie, np. swojej mamie, na wybrany cel charytatywny lub w ostateczno┼Ťci ÔÇô na swoje konto oszcz─Ödno┼Ťciowe, a nast─Öpnie napisa┼é Ci jakie emocje towarzyszy┼éy tej czynno┼Ťci ÔÇô to pomo┼╝e Ci wst─Öpnie okre┼Ťli─ç nie tylko sk┼éonno┼Ť─ç do zakupu, ale i poziom cen dla pierwszego klienta za wynagrodzeniem.


I na koniec najwa┼╝niejsze, czyli uzyskaj szczeg├│┼éow─ů informacj─Ö zwrotn─ů o Tobie, o Twoim produkcie (us┼éudze lub towarze), o przeprowadzonym przez Ciebie procesie handlowym, a tak┼╝e o cenie. Koniecznie pytaj o odczuwane przez osob─Ö testuj─ůc─ů emocje, bo to one pozwol─ů Ci w┼éa┼Ťciwie okre┼Ťli─ç prawdziw─ů warto┼Ť─ç Twojego produktu w oczach innych, a nie tylko ÔÇ×korzy┼Ťci ze wsp├│┼épracyÔÇŁ, opracowane na potrzeby oferty handlowej.


A jak ju┼╝ zbierzesz informacje od os├│b testuj─ůcych i zamienisz je na opis warto┼Ťci, jakie otrzymuje osoba dokonuj─ůca zakupu u Ciebie, a nast─Öpnie okre┼Ťlisz cechy os├│b, kt├│re na etapie test├│w powiedzia┼éy: ÔÇ×tak, kupi┼éabym to od Ciebie w cenie, jak─ů poda┼ée┼Ť na pocz─ůtkuÔÇŁ, to poszukaj pierwszego klienta w grupie os├│b o podobnych cechach, kt├│ry zap┼éaci na Twoje konto ;)



stworzenie modelu biznesowego diagram


Model biznesowy generuj─ůcy zysk


| Krok czwarty | ÔÇ×Hej, a gdzie ten wizerunek, marketing, sprzeda┼╝ i obs┼éuga klienta? Kiedy mam stworzy─ç ofert─Ö handlow─ů i postawi─ç w Internecie moj─ů stron─Ö www?ÔÇŁ ÔÇô zapytasz, bo w ko┼äcu obieca┼éam, ┼╝e ten artyku┼é b─Ödzie o tym traktowa┼é.


Moja odpowied┼║: NA KO┼âCU ;) A bardziej szczeg├│┼éowo: pierwsz─ů wersj─Ö oferty handlowej i strony internetowej mo┼╝esz stworzy─ç wtedy, gdy masz ju┼╝ wst─Öpnie zarysowany model biznesowy, czyli po darmowych testach i przynajmniej 1 kliencie, kt├│ry Ci zap┼éaci┼é. A co, je┼Ťli kto┼Ť doradza Ci ÔÇ×zacz─ů─ç w┼éasny biznesÔÇŁ od postawienia strony www?


W Internecie mn├│stwo jest poprawnych i ponadprzeci─Ötnie wykonanych witryn, za kt├│rymi nie stoj─ů ┼╝adne zyski. Ba, nie stoj─ů nawet ┼╝adne przychody. Dlatego tak wa┼╝ne jest, by poprzedzi─ç budowanie wizerunku i dzia┼éania marketingowe testami ÔÇ×na ┼╝ywym organizmieÔÇŁ, bo to jest zderzenie Twoich wyobra┼╝e┼ä z rzeczywisto┼Ťci─ů, to jest kwintesencja kroku numer trzy (stworzenie modelu biznesowego).



Model biznesowy generuj─ůcy zysk - od czego zacz─ů─ç?


Wizerunek w biznesie opartym na IKIGAI jest jak najbardziej autentyczn─ů wersj─ů Ciebie, a jego tworzenie zaczynasz od sformu┼éowania swojej ┼╝yciowej misji i od wskazania warto┼Ťci ┼╝yciowych (kliknij tutaj i zobacz m├│j opis). Zapisujesz je w folderze ÔÇ×Moja firmaÔÇŁ i zastanawiasz si─Ö jak to, co zapisa┼ée┼Ť prze┼éo┼╝y─ç na kolejny wa┼╝ny element, czyli na wskazanie misji zawodowej i warto┼Ťci, jakimi chcesz si─Ö kierowa─ç w biznesie. To w┼éa┼Ťnie misja i warto┼Ťci stanowi─ů podstaw─Ö Twojego wizerunku w biznesie opartym na IKIGAI.


ÔÇ×Ej, misja i warto┼Ťci? Ich opisu na stronach www nikt nie czytaÔÇŁ ÔÇô powiesz, i pewnie masz racj─Ö co do wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w, ale dla tych ludzi, kt├│rym filozofia IKIGAI jest bliska, ta cz─Ö┼Ť─ç Twojego wizerunku b─Ödzie najwa┼╝niejsza. Niemniej jednak misja i warto┼Ťci.. nie s─ů dla Twoich klient├│w, ale przede wszystkim dla Ciebie! B─Öd─ů Twoim kompasem zawodowym ;)



Wizerunek - kiedy pomaga generowa─ç zysk?


Tw├│j wizerunek ma by─ç zgodny z Tob─ů, bo dzi─Öki temu trafisz do ludzi, kt├│rzy b─Öd─ů chcieli kupi─ç w┼éa┼Ťnie od Ciebie ÔÇô to jest definicja dobrego wizerunku, kt├│ry pomaga generowa─ç zysk (krok 4 budowania strategii biznesowej). A jaki to jest kiepski wizerunek? Taki, co nie generuje zapyta┼ä od os├│b lub firm gotowych wsp├│┼épracowa─ç z Tob─ů.


Kiepski wizerunek to także ten, co generuje wiele zapytań (ku uciesze agencji brandingowej, która go stworzyła), ale współczynnik konwersji, czyli liczba osób lub firm, które kupiły od Ciebie (klienci) w porównaniu do liczby wygenerowanych zapytań (leady) jest bardzo niski.


Niedawno zapyta┼éam szefa wroc┼éawskiej agencji brandingowej czy bierze pod uwag─Ö to, jak─ů jako┼Ť─ç dostarcza klientom osoba czy firma, kt├│ra daje mu zlecenie czy koncentruje si─Ö wy┼é─ůcznie na tym, by spe┼éni─ç oczekiwania, czyli wyobra┼╝enia tej osoby lub firmy o pi─Öknym wizerunku. Odpowied┼║ by┼éa szybka i do┼Ť─ç zaskakuj─ůca: ÔÇ×nie interesuje mnie czy firma zrobi z lead├│w klient├│w i jak ich obs┼éu┼╝y, my po prostu stawiamy brandÔÇŁÔÇŽ


Wizerunek to nie jest tylko fasada, to jest prawda o Tobie, a w szczeg├│lno┼Ťci o tym, co jest Twoim sensem ┼╝ycia, co jest Twoim IKIGAI. Bez autentycznego wizerunku Tw├│j marketing i Twoja sprzeda┼╝ b─Öd─ů jak dwa konie o r├│┼╝nych temperamentach pod wodz─ů tego samego wo┼║nicy. O tym opowiem Ci w nast─Öpnym artykule, bo licznik znak├│w ju┼╝ krzyczy: do┼Ť─ç! ;) Ewa B┼éo┼äska




Hej!

Masz pomys┼é na w┼éasny biznes i chcesz go zweryfikowa─ç? Napisz do mnie, a pomog─Ö Ci przeku─ç Tw├│j pomys┼é w konkretny model biznesowy. Prowadzisz biznes w bran┼╝y us┼éugowej? Napisz do mnie i porozmawiajmy o tym, jak mo┼╝esz go rozwin─ů─ç



Artyku┼é napisa┼éam dla Portalu Dooko┼éa Pracy - najwi─Ökszego w sieci bloga o rynku pracy, talentach i ┼╝yciu w zgodzie ze swoimi warto┼Ťciami - jest TUTAJ.

bottom of page