... ...
top of page

Analiza danych - podstawowe zadanie przedsiębiorcy. Pomysł na biznes - cz. 7/9

Zaktualizowano: 9 cze

Artyku┼é skierowany jest do os├│b, kt├│re chc─ů prowadzi─ç biznes w bran┼╝y us┼éugowej, cho─ç wiele udzielonych tam wskaz├│wek dotyczy ka┼╝dego rodzaju biznesu. B─Ödzie on szczeg├│lnie przydatny dla os├│b, kt├│re chc─ů budowa─ç biznes w oparciu o swoje IKIGAI, czyli poprzez po┼é─ůczenie swojej pasji, misji i ┼╝yciowego powo┼éania z prac─ů zawodow─ů.

W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:


Perspektywa - wst─Öp do analizy danych w biznesie

"Zaczynaj z wizj─ů ko┼äca" - nawyk skutecznego dzia┼éania

Co jest podstaw─ů biznesu, kt├│ry przynosi zysk?

Analiza danych - podstawowe zadanie przedsi─Öbiorcy

Kalendarz - najwa┼╝niejsze narz─Ödzie biznesowe

Jak korzysta─ç z kalendarza biznesowego?

e-Licznik - narz─Ödzie do mierzenia czasu pracy

Analiza danych - jakie dane gromadzić w branży usług?

Rozw├│j biznesu - o czym jeszcze warto pami─Öta─ç?


ewa błońska szachy


Perspektywa - wst─Öp do analizy danych w biznesie


| Kszta┼ét idealny | Rok 2003. Liceum. Lekcja matematyki. Nauczycielka zapyta┼éa: Przypomnijcie, jaka jest idealna figura geometryczna? ÔÇô Ko┼éo! ÔÇô krzykn─Öli ch├│rem ci, co zapami─Ötali odpowied┼║ podan─ů przez ni─ů na poprzedniej lekcji. A jak ju┼╝ d┼║wi─Ök ostatniego ÔÇ×ko┼éaÔÇŁ odbi┼é si─Ö od ┼Ťcian i wybrzmia┼é echem na korytarzu, z ostatniej ┼éawki ruszy┼éy jak walec s┼éowa niepokornego ucznia: ale z jakiej perspektywy?


W szkole by┼éa jedna poprawna odpowied┼║ i to w┼éa┼Ťnie ta, jak─ů poda┼é nauczyciel. Tak by┼éo do czasu, kiedy pojedyncze jednostki ÔÇô lat ÔÇ×na┼ŤcieÔÇŁ ÔÇô budzi┼éy w sobie umiej─Ötno┼Ť─ç krytycznego my┼Ťlenia i z odwag─ů u┼╝ywa┼éy m├│zgu do przeprowadzania wnioskowania po swojemu. Ale z jakiej perspektywy? ÔÇô do dzisiaj pami─Ötam te s┼éowa, kt├│re trafi┼éy we mnie jak strza┼éa w ┼Ťrodek tarczy. Wtedy u┼Ťwiadomi┼éam sobie, ┼╝e mog─Ö my┼Ťle─ç inaczej ni┼╝ inni i ┼╝e to b─Ödzie dla mnie dobre ÔÇ×my┼Ťle─ç po swojemuÔÇŁ, cho─ç w szkole ÔÇô i w ka┼╝dym innym otoczeniu o utrwalonej strukturze, nadanej przez kogo┼Ť innego ÔÇô pewnie b─Ödzie mi to przysparza─ç trudno┼Ťci.


Ale z jakiej perspektywy? ÔÇô mo┼╝esz zapami─Öta─ç to zdanie i zadawa─ç je sobie zawsze i wsz─Ödzie, gdy b─Ödziesz potrzebowa┼é rozwa┼╝y─ç jak─ů┼Ť istotn─ů dla Ciebie kwesti─Ö. To jest pytanie o kontekst, czyli m├│wi─ůc kr├│tko: o czas i przestrze┼ä, w jakich ma by─ç osadzona odpowied┼║, bo ta sama odpowied┼║ umieszczona w r├│┼╝nych kontekstach b─Ödzie albo prawd─ů albo ÔÇô jak mawia┼é J├│zef Tischner ÔÇô ÔÇ×g├│wno prawd─ůÔÇŁ.


Z perspektywy mojej nauczycielki, na lekcji matematyki, idealnym kszta┼étem geometrycznym by┼éo ko┼éo. Z mojej perspektywy, w odniesieniu do biznesu, idealnym kszta┼étem jest tr├│jk─ůt, a w┼éa┼Ťciwie.. piramida. I to Egipska.


"Zaczynaj z wizj─ů ko┼äca" - nawyk skutecznego dzia┼éania


| Wizja ko┼äca | Piramida idealnie obrazuje co jest istot─ů biznesu, oto kilka przyk┼éad├│w: 1) biznes istnieje jak potrafi utrzyma─ç r├│wnowag─Ö ÔÇô piramida te┼╝, 2) fundamentem dobrze funkcjonuj─ůcego biznesu s─ů w┼éa┼Ťciwie pouk┼éadane procesy i ich poszczeg├│lne elementy ÔÇô jak bloki piramidy: jeden obok drugiego, a potem kolejna warstwa na poprzedniej, 3) liczba zarz─ůdzaj─ůcych biznesem jest mniejsza od liczby os├│b wykonuj─ůcych polecenia, a struktura podleg┼éo┼Ťci w organizacji jest jasno okre┼Ťlona ÔÇô piramida zw─Ö┼╝a si─Ö ku g├│rze (nawet w turkusowych organizacjach).


I ostatnia wa┼╝na rzecz: w biznesie, podobnie jak przy budowie piramidy, potrzebujesz zaczyna─ç z wizj─ů ko┼äca. To has┼éo upowszechni┼éo si─Ö wraz z ksi─ů┼╝k─ů Stephena R. Coveya, kt├│ry opisa┼é je jako drugi z siedmiu nawyk├│w skutecznego dzia┼éania ÔÇô zaczynaj z wizj─ů ko┼äca.


Dostrzegasz moj─ů perspektyw─Ö i to, co chc─Ö Ci pokaza─ç? Wizja jest szczytem piramidy, ale potrzebujesz mie─ç j─ů ju┼╝ na pocz─ůtku. A poszczeg├│lne bloki u do┼éu piramidy, kt├│re stanowi─ů o jej stabilno┼Ťci, warto u┼éo┼╝y─ç tak, by┼Ť stawiaj─ůc ostatni blok na jej szczycie, zrealizowa┼é swoj─ů wizj─Ö. Pami─Ötasz z poprzedniego artyku┼éu, ┼╝e biznes to jakie┼Ť 4.000 puzzli? No w┼éa┼Ťnie, tylko to s─ů puzzle przestrzenne, kt├│re uk┼éadasz w idealny kszta┼ét biznesowy, czyli na wz├│r piramidy.



Co jest podstaw─ů biznesu, kt├│ry przynosi zysk?

| Strategiczne liczby | I teraz ÔÇô jakie bloki masz u┼éo┼╝y─ç na samym pocz─ůtku, by┼Ť m├│g┼é zrealizowa─ç swoj─ů wizj─Ö? Podstaw─ů Twojej biznesowej piramidy s─ů strategiczne liczby, czyli codziennie gromadzone i odpowiednio zagregowane dane dotycz─ůce sposobu, w jaki po┼╝ytkujesz sw├│j czas, a tak┼╝e dotycz─ůce proces├│w handlowych, obs┼éugi klient├│w oraz Twojego firmowego bud┼╝etu.



Analiza danych - podstawowe zadanie przedsi─Öbiorcy


W artykule pt. Strategia biznesowa przedstawi┼éam Ci cztery etapy tworzenia strategii biznesowej sensu largo. By┼éo o pogaw─Ödce ze swoj─ů pod┼Ťwiadomo┼Ťci─ů (krok 1), a w kolejnych artyku┼éach: o odkrywaniu IKIGAI (krok 2) i o prowadzeniu test├│w na etapie budowania modelu biznesowego (krok 3). Przyszed┼é czas na krok 4, czyli na budowanie modelu biznesowego generuj─ůcego ZYSK. To w┼éa┼Ťnie teraz b─Ödziesz poszukiwa┼é odpowiedzi na pytania: Czy mo┼╝na z tego ┼╝y─ç? Czy da si─Ö na tym zarobi─ç? A sk─ůd si─Ö bior─ů takie odpowiedzi? Z liczb. Wy┼é─ůcznie na podstawie liczb.

| Fakty czy opinie | Nie bez przyczyny z ust przedsi─Öbiorc├│w mo┼╝na us┼éysze─ç o przychodach i o dochodach, o VAT-ach, CIT-ach, PIT-ach, o nak┼éadzie inwestycyjnym i o ROI (ang. return on investment), o kosztach sta┼éych i zmiennych, o liczbie lead├│w, % konwersji, wska┼║nikach CTR czy CPC. To s─ů wszystko bardzo wa┼╝ne dane, oboj─Ötnie czy prowadzisz biznes w zgodzie z tzw. american dream czy wybra┼ée┼Ť ┼Ťcie┼╝k─Ö IKIGAI. A u┼╝ywaj─ůc s┼é├│w z poprzedniego artyku┼éu: czy ÔÇ×wiesz, co chcesz osi─ůgn─ů─ç i szukasz najkr├│tszej drogi do realizacji Twojego celuÔÇŁ czy ÔÇ×to, jak dzia┼éasz, wynika z Twojej misji i warto┼ŤciÔÇŁ.


Niezale┼╝nie od tego jak─ů drog─Ö wybra┼ée┼Ť, podstaw─ů ka┼╝dego biznesu s─ů liczby, bo to one pomog─ů Ci odr├│┼╝ni─ç rzeczywisto┼Ť─ç od Twoich opinii. Nie byle jakie liczby, tylko odpowiednio zagregowane, czyli pozwalaj─ůce udziela─ç odpowiedzi zar├│wno na to samo pytanie, cho─ç zadane z r├│┼╝nych perspektyw, jak i na r├│┼╝ne pytania wybrzmia┼ée z tej samej perspektywy.


Przyk┼éad 1 (to samo pytanie z r├│┼╝nych perspektyw): Ile czasu przeznaczam na procesy handlowe? X h, czyli ma┼éo ÔÇô z perspektywy czasu, jaki przeznaczam na wszystkie aktywno┼Ťci biznesowe. X h, czyli du┼╝o ÔÇô z perspektywy ┼╝yciowego czasu, jaki w og├│le przeznaczam na prac─Ö.


Przyk┼éad 2 (r├│┼╝ne pytania, ta sama perspektywa): Jak zweryfikuj─Ö rentowno┼Ť─ç danego projektu? Odpowiem na pytania: ile czasu przeznaczam na dojazd, na przygotowanie, na realizacj─Ö us┼éugi, na obs┼éug─Ö administracyjn─ů, jak─ů mam realn─ů stawk─Ö godzinow─ů i jaki to jest % ceny?



Kalendarz - najwa┼╝niejsze narz─Ödzie biznesowe


| e-Kalendarz | W biznesie chodzi o to, ┼╝eby by─ç panem swojego czasu i samemu decydowa─ç o tym, co b─Ödziesz robi┼é i kiedy, wi─Öc pierwsze liczby jakie gromadzisz to te, kt├│re dotycz─ů Twojego czasu i jego w┼éa┼Ťciwej organizacji. Jak mawia┼é Peter Drucker: ÔÇ×┼╝eby czym┼Ť zarz─ůdza─ç, musisz to mierzy─çÔÇŁ. A wi─Öc wskaz├│wka numer 1: mierz skrupulatnie sw├│j czas dotycz─ůcy wszystkiego, co robisz w zwi─ůzku z biznesem.


B─Ödziesz potrzebowa┼é do tego 2 narz─Ödzi: e-kalendarza i e-tabeli do zapisywania liczby godzin, jakie przeznaczasz na zawodowe aktywno┼Ťci. I nie, nie my┼Ťl, ┼╝e zrobisz sobie taki kalendarz i licznik jak ju┼╝ przejdziesz na swoje. Nie zrobisz, je┼╝eli wcze┼Ťniej si─Ö tego nie nauczysz i Twoja piramida b─Ödzie krzywa, co oznacza, ┼╝e chc─ůc budowa─ç j─ů dalej, b─Ödziesz zmuszony zrzuci─ç ustawione dotychczas bloki, przynajmniej cz─Ö┼Ťciowo, i wyr├│wna─ç jej podstawy, by┼Ť m├│g┼é zrealizowa─ç swoj─ů wizj─Ö.



Jak korzysta─ç z kalendarza biznesowego?


No to jak prowadzi─ç kalendarz? Oto gar┼Ť─ç praktycznych wskaz├│wek:

1) ustal jasne zasady prowadzenia kalendarza i trzymaj si─Ö ich dop├│ki nie wymy┼Ťlisz lepszych,

2) prowad┼║ tylko kalendarz elektroniczny, dost─Öpny zawsze tam, gdzie pracujesz,

3) zapisuj wszystko co masz do zrobienia i tylko w kalendarzu, od razu wyznaczaj─ůc termin realizacji i liczb─Ö godzin,

4) nie tw├│rz osobnych ÔÇ×to do listÔÇŁ, je┼╝eli u┼╝ywasz kalendarza,

5) wszystkie niezrealizowane w danym dniu zadania przeno┼Ť do przodu,

6) o ile to mo┼╝liwe, to zadania z r├│┼╝nych obszar├│w zapisuj w r├│┼╝nych kalendarzach, kt├│re mo┼╝na wy┼Ťwietla─ç ┼é─ůcznie lub oddzielnie,

7) nie obiecuj, ┼╝e co┼Ť zrobisz, nie umawiaj spotka┼ä i nie potwierdzaj termin├│w ÔÇô p├│ki nie rzucisz okiem na kalendarz,

8) planuj sw├│j czas w uj─Öciu miesi─Öcznym, tygodniowym i dziennym,

9) najpierw planuj czas wolny, potem dni, kt├│re przeznaczysz na sprawy wa┼╝ne i niepilne, np. strategia, content marketing, rozw├│j osobisty,

10) potem planuj spotkania zewn─Ötrzne i ustalaj tzw. deadlineÔÇÖy,

11) planuj max. 80% czasu, bo zawsze co┼Ť wypadnie,

12) je┼╝eli my┼Ťlisz, ┼╝e wykonasz zadanie w 3 godziny, to w kalendarzu wyznacz 4,5 godziny, czyli 150%, no chyba ┼╝e ju┼╝ dobrze siebie znasz,

13) planuj prac─Ö w blokach i planuj przerwy w ci─ůgu dnia,

14) wiedz, ┼╝e jak masz gorsze samopoczucie, to pewnie nie zrealizujesz plan├│w, wi─Öc zmie┼ä od razu list─Ö priorytet├│w w kalendarzu, by si─Ö na siebie nie z┼éo┼Ťci─ç za chwilowy spadek formy. Uff!


Oczywi┼Ťcie, mo┼╝esz zastosowa─ç inne zasady (Internet pe┼éen jest wskaz├│wek, ja te┼╝ mam jeszcze kilka innych), ale grunt to ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e prowadzenie kalendarza jest kluczowe do stworzenia modelu biznesowego generuj─ůcego ZYSK (krok 4). Nie zapomnij tak┼╝e, ┼╝e kalendarz bardzo mocno oddzia┼éuje na pod┼Ťwiadomo┼Ť─ç, wi─Öc planuj go tak, jak chcesz ukszta┼étowa─ç swoje dzia┼éanie, zgodnie z kompasem IKIGAI.



e-Licznik - narz─Ödzie do mierzenia czasu pracy


| e-licznik czasu | Wykonane zadania, a raczej czas przeznaczony na ich realizacj─Ö zapisuj─Ö w pliku, kt├│ry nazywam ÔÇ×licznik czasuÔÇŁ. Uzupe┼éniam dane ka┼╝dego dnia i mierz─Ö czas pracy w podziale na nast─Öpuj─ůce kategorie: dojazdy, rozw├│j, strategia, wizerunek, sprzeda┼╝, obs┼éuga klienta, administracja i pracownicy. Z dok┼éadno┼Ťci─ů do 10 minut otrzymuj─Ö na koniec dnia ilo┼Ť─ç czasu, jak─ů przeznaczy┼éam na zadania z danej kategorii. A dalej, dzi─Öki ustawionym automatyzacjom, mog─Ö obejrze─ç jak wygl─ůda rozk┼éad mojego czasu pracy w uj─Öciu tygodniowym, miesi─Öcznym i rocznym, bez konieczno┼Ťci wykonywania dodatkowych dzia┼éa┼ä.


Jakiego narz─Ödzia u┼╝ywasz? ÔÇô zapytasz. Odpowiem: jak najprostszego i pozwalaj─ůcego na agregowanie danych dok┼éadnie tak, jak potrzebujesz. Czytaj: sama sobie zaprojektowa┼éam ÔÇ×Excele automatyzuj─ůceÔÇŁ. Ty te┼╝ mo┼╝esz to zrobi─ç samodzielnie, a jak nie wiesz jak, to popro┼Ť kogo┼Ť, kto zna Excela w stopniu ┼Ťredniozaawansowanym. Mo┼╝esz te┼╝ u┼╝y─ç aplikacji, jest ich ca┼ée mn├│stwo. Szukaj narz─Ödzia, kt├│re pozwoli Ci dowolnie agregowa─ç dane i dzi─Öki temu ÔÇô wyci─ůga─ç trafne wnioski.


Sp├│jrz poni┼╝ej na jeden z moich licznik├│w czasu ÔÇô to histogram, czyli ka┼╝da pionowa kreska to 100% czasu pracy w danym tygodniu (godzinowo wygl─ůda to r├│┼╝nie). Kiedy rzucam jednym okiem na ten wykres, to widz─Ö na co przeznaczam najwi─Öcej czasu (ciemnoniebieski) i jakie s─ů zale┼╝no┼Ťci, np. im wi─Öcej jest czerwonego, tym wi─Öcej jest ciemnozielonego, tym wi─Öcej jest ciemnoniebieskiego. Rozumiesz? A to tylko jeden z wielu wykres├│w, jakie ÔÇ×generuj─ů si─Ö sameÔÇŁ po tym, jak uzupe┼éniam liczb─Ö minut przeznaczonych w danym dniu na dany rodzaj zada┼ä.


czas pracy histogram

Analiza danych - jakie dane gromadzić w branży usług?


| Liczysz | Wierz mi, dobrze prowadzony kalendarz i licznik czasu, jaki przeznaczasz na biznes, stanowi─ů pierwsz─ů warstw─Ö blok├│w w Twojej piramidzie albo jak wolisz ÔÇô s─ů mocnym fundamentem pod nowoczesny wie┼╝owiec, kt├│ry stawiasz w Dubaju. Ale to nie wszystko. To dopiero pocz─ůtek. Bo u┼╝yteczno┼Ť─ç kalendarza i licznik├│w czasu dostrze┼╝esz dopiero w zestawieniu z kolejnymi danymi, jakie b─Ödziesz zbiera┼é i jakie b─Öd─ů dla Ciebie podstaw─ů zarz─ůdzania strategicznego.


Od kilku lat patrz─Ö na gromadzone przeze mnie dane i po prostu wiem co mam robi─ç, bo widz─Ö co dzia┼éa, a co nie przynosi efekt├│w. Co jeszcze robi─Ö? Prowadz─Ö szczeg├│┼éowy zapis przep┼éyw├│w finansowych (ang. cashflow), raport z aktyw├│w i pasyw├│w, licz─Ö rentowno┼Ť─ç firmy (efekty vs nak┼éady) i mar┼╝e na ka┼╝dym projekcie, analizuj─Ö wska┼║niki w procesach handlowych. Wszystko razem pozwala mi zwi─Öksza─ç produktywno┼Ť─ç (ÔÇ×r├│b to, co przynosi efektyÔÇŁ), efektywno┼Ť─ç (ÔÇ×r├│b to, co czujesz, ┼╝e jeste┼Ť w stanie w danej chwiliÔÇŁ) i stosowa─ç si─Ö do zasady Pareto (ÔÇ×szukaj d┼║wigni, czyli r├│b 20% tego, co generuje 80% warto┼Ťci).


Nie lubi─Ö liczy─ç, od tego jest ksi─Ögowa ÔÇô powiedzia┼é niedosz┼éy przedsi─Öbiorca. Ty prowadzisz firm─Ö i potrzebujesz mie─ç wszystko policzone, a ksi─Ögowa zapisze to, co robisz, j─Özykiem transparentnym dla organ├│w kontroli skarbowej. O ksi─Ögowej, prawniku i doradcach biznesowych wspomn─Ö w kolejnym artykule, kt├│ry b─Ödzie ÔÇ×zestawem z┼éotych radÔÇŁ, jaki obieca┼éam przygotowa─ç w tym wywiadzie.



Pomysł na biznes - o czym jeszcze warto pamiętać?


| Egipskie niebo | A na koniec wr├│c─Ö jeszcze do piramidy, bo nie chodzi mi o tak─ů zwyk┼é─ů. Chodzi konkretnie o piramid─Ö egipsk─ů ÔÇô to ona jest idealn─ů matryc─ů do budowy w┼éasnego biznesu w przestrzeni gospodarczej. Dlaczego? Ma to zwi─ůzek z wierzeniami staro┼╝ytnych Egipcjan o ┼╝yciu i ┼Ťmierci, kt├│rzy wyobra┼╝ali sobie, ┼╝e pod koniec ┼╝ycia ÔÇô gdy jeste┼Ť u szczytu swojej piramidy ÔÇô otwieraj─ů si─Ö bramy egipskiego nieba i mo┼╝esz przez nie przej┼Ť─ç, je┼╝eli odpowiedz twierdz─ůco na 2 pytania. Pierwsze: czy odnalaz┼ée┼Ť rado┼Ť─ç w ┼╝yciu? Drugie: Czy Twoje ┼╝ycie przynios┼éo rado┼Ť─ç innym?


Pami─Ötaj, ┼╝e ka┼╝da biznesowa piramida jest egipska i niewa┼╝ne, co b─Ödziesz robi┼é i w co wierzysz ÔÇô w ┼╝ycie wieczne w niebie czy w reinkarnacj─Ö ÔÇô stoj─ůc na szczycie swojej piramidy us┼éyszysz te dwa pytania i jak odpowiesz: Nie. Nie. Ja skupi┼éem si─Ö w ┼╝yciu na budowaniu biznesu, to wiedz, ┼╝e umkn─Ö┼éo Ci co┼Ť naprawd─Ö istotnego. Spokojnie! Je┼╝eli kroczysz drog─ů IKIGAI, to ta pos─Öpna wizja ko┼äca Ci nie grozi ­čśë Do nast─Öpnego!



Hej!


Masz pomys┼é na w┼éasny biznes i chcesz go zweryfikowa─ç? Napisz do mnie, a pomog─Ö Ci przeku─ç Tw├│j pomys┼é w konkretny model biznesowy. Prowadzisz biznes w bran┼╝y us┼éugowej? Napisz do mnie i porozmawiajmy o tym, jak mo┼╝esz go rozwin─ů─ç



Artyku┼é napisa┼éam dla Portalu Dooko┼éa Pracy - najwi─Ökszego w sieci bloga o rynku pracy, talentach i ┼╝yciu w zgodzie ze swoimi warto┼Ťciami - jest TUTAJ.

bottom of page