... ...
top of page

6 rad dla przedsi臋biorc贸w z bran偶y us艂ug. Pomys艂 na biznes - cz. 8/9

Zaktualizowano: 9 cze

Artyku艂 skierowany jest do os贸b, kt贸re chc膮 prowadzi膰 biznes w bran偶y us艂ugowej, cho膰 wiele udzielonych tam wskaz贸wek dotyczy ka偶dego rodzaju biznesu. B臋dzie on szczeg贸lnie przydatny dla os贸b, kt贸re chc膮 budowa膰 biznes w oparciu o swoje IKIGAI, czyli poprzez po艂膮czenie swojej pasji, misji i 偶yciowego powo艂ania z prac膮 zawodow膮.



W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:


6 rad dla przedsi臋biorc贸w z bran偶y us艂ug - biznes z pasj膮!

Rada nr 1 dla pocz膮tkuj膮cych przedsi臋biorc贸w - dzia艂aj

Rada nr 2 dla przedsi臋biorc贸w - zaakceptuj l臋k

Rada nr 3 dla przedsi臋biorc贸w - r贸b to, wymy艣li艂e艣

Rada nr 4 dla przedsi臋biorc贸w - intuicja i okazje

Rada nr 5 dla przedsi臋biorc贸w - 藕r贸d艂a inspiracji

Rada nr 6 dla przedsi臋biorc贸w - ci膮g艂y rozw贸j



ewa b艂o艅ska szachy


6 rad dla przedsi臋biorc贸w z bran偶y us艂ug - pomys艂 na biznes z pasj膮!


| B膮d藕 tw贸rc膮 | Jako cz艂owiek 偶yj膮cy w XXI wieku masz dwie mo偶liwo艣ci: albo konsumujesz wytwory kultury, czyli poch艂aniasz umys艂em tre艣ci stworzone przez innych, albo przechodzisz na drug膮 stron臋 rzeki i stajesz si臋 artyst膮, czyli zaczynasz 鈥瀟worzy膰 kultur臋鈥. Jak tworzysz, to po jakim艣 czasie dostrzegasz, 偶e jest wok贸艂 Ciebie grono ludzi, kt贸rzy chc膮 鈥瀔onsumowa膰鈥 Twoje tre艣ci, bo na dany moment pomagaj膮 im one w rozwoju, a w konsekwencji zwi臋kszaj膮 ich gotowo艣膰 do zakupu tego, co masz im do zaoferowania.

Oczywi艣cie, nigdy nie jest tak, 偶e 鈥瀉lbo konsumujesz albo tworzysz鈥. To tylko nasz logiczny, zawieszony w systemie binarnym, 鈥瀦ero-jedynkowy鈥 umys艂 chcia艂by zawsze widzie膰 鈥瀉lbo czarne albo bia艂e鈥. Ale rzeczywisto艣膰 nie jest komputerem i ma niesko艅czon膮 ilo艣膰 odcieni szaro艣ci. Wyobra藕 sobie poziom膮 lini臋, kt贸rej pocz膮tek oznacza 鈥100% konsumpcji, 0% kreacji鈥, a koniec 鈥 鈥0% konsumpcji, 100% kreacji鈥. Nigdy nie b臋dziesz w momencie 鈥0鈥, czyli na pocz膮tku i nigdy nie b臋dziesz w momencie 鈥1鈥, czyli na ko艅cu, a to oznacza, 偶e w ca艂ym Twoim 偶yciu b臋dziesz przechodzi艂 r贸偶ne etapy, w kt贸rych Twoje zachowanie b臋dziesz m贸g艂 opisa膰 jako 鈥瀢i臋cej konsumpcji, mniej kreacji鈥 albo 鈥瀖niej konsumpcji, wi臋cej kreacji鈥. Wyobra藕 sobie, 偶e masz taki suwak 鈥 jak ta ruchoma cz臋艣膰 zamka, kt贸r膮 zapinasz lub odpinasz kurtk臋 鈥 i 偶e mo偶esz ten suwak ustawi膰 w dowolnym miejscu na linii pomi臋dzy 鈥瀔onsumpcj膮鈥 a 鈥瀔reacj膮鈥, czyli.. pomi臋dzy niedzia艂aniem a dzia艂aniem.


Je偶eli nadal w przewa偶aj膮cej cz臋艣ci 鈥瀔onsumujesz鈥, czyli np. du偶o czytasz o tym 鈥瀓ak przej艣膰 na swoje鈥, ale nie wykona艂e艣 w dzia艂aniu istotnego kroku w kierunku stworzenia w艂asnego biznesu, to miej 艣wiadomo艣膰, 偶e nadal jeste艣 konsumentem. I skoro ju偶 to wiesz, to mo偶esz podj膮膰 decyzj臋, 偶e od TERAZ 鈥 bo zmiany mo偶esz dokona膰 tylko 鈥瀟eraz鈥 鈥 przesuwasz suwak w kierunku 鈥瀔reacji鈥, by za jaki艣 czas dostrzec, 偶e masz wok贸艂 siebie konsument贸w Twoich tre艣ci 鈥 ju偶 nie tylko rodzin臋 i znajomych, ale te偶 klient贸w, przysz艂ych klient贸w i sympatyk贸w, kt贸rzy klientami nie zostan膮, ale b臋d膮 o Tobie m贸wi膰 innym.



Rada nr 1 dla pocz膮tkuj膮cych przedsi臋biorc贸w - dzia艂aj


Je偶eli naprawd臋 chcesz stworzy膰 biznes oparty o Twoje IKIGAI, to b膮d藕 tw贸rc膮! Konsumuj tre艣ci innych wtedy, gdy potrzebujesz rozwin膮膰 siebie, by rozwin膮膰 sw贸j biznes, ale w przewa偶aj膮cej cz臋艣ci Twojego 偶yciowego czasu 鈥 tw贸rz! Co? Najpierw strategi臋 Twojego biznesu sensu largo, o kt贸rej pisa艂am tutaj, a potem 鈥 model biznesowy generuj膮cy ZYSK (krok 4). Samodzielnie napisz scenariusz Twojego 偶ycia, b膮d藕 tw贸rc膮! 鈥 to 鈥瀦艂ota rada numer 1鈥 dla wszystkich, kt贸rzy chc膮 nada膰 swojemu 偶yciu g艂臋bszy sens i wykorzysta膰 go do 鈥瀙rzej艣cia na swoje鈥.


Rada nr 2 dla przedsi臋biorc贸w - zaakceptuj l臋k


| B膮d藕 re偶yserem | Je偶eli my艣lisz, 偶e potrzebujesz jeszcze konsumowa膰 tre艣ci innych, by zdoby膰 wi臋cej informacji i pokona膰 istniej膮cy w Tobie strach (a m贸wi膮c precyzyjnie: l臋k), to wiedz, 偶e l臋ku nie mo偶na pokona膰. L臋k mo偶na zrozumie膰 i mo偶na uczyni膰 go swoim sojusznikiem, czyli 鈥瀢czesnym systemem ostrzegania鈥, dzi臋ki kt贸remu w sytuacjach tego wymagaj膮cych, b臋dziesz bardziej uwa偶ny i nie pope艂nisz b艂臋du.


L臋k b臋dzie Ci towarzyszy艂 w trakcie dzia艂ania 鈥 na pocz膮tku bardzo cz臋sto, potem rzadziej, a偶 zacznie pojawia膰 si臋 tylko wtedy, gdy sam go o to poprosisz, by艣 m贸g艂 odczuwaj膮c go, lepiej wyre偶yserowa膰 scenariusz, jaki sam stworzy艂e艣. No w艂a艣nie. Decyduj膮c si臋 na rol臋 tw贸rcy wiedz, 偶e potrzebujesz swobodnie porusza膰 nie tylko w roli scenarzysty czy te偶 g艂贸wnego aktora (to w ko艅cu Twoje 偶ycie i biznes), ale przede wszystkim w roli re偶ysera, kt贸ry.. dobrze zna i rozumie scenariusz, a tak偶e doskonale wie, jaki potencja艂 ma odtw贸rca roli pierwszoplanowej (Twoje umiej臋tno艣ci i 艣wiadomo艣膰 biznesowa).


Dobry re偶yser potrafi tak zaaran偶owa膰 przestrze艅 dla aktor贸w, 偶e czuj膮 oni, 偶e scenariusz jest prawdziwy i nie mog膮 鈥瀢yj艣膰 w po艂owie filmu鈥, gdy co艣 im si臋 nie spodoba. Je偶eli chcesz by膰 dobrym re偶yserem, czyli na podstawie stworzonego przez siebie scenariusza, chcesz w艂a艣ciwe zaplanowa膰 swoje dzia艂ania jako pierwszoplanowego aktora, to wykorzystaj sw贸j l臋k i stw贸rz scenariusz, w kt贸rym nie ma odwrotu. A potem taki w艂a艣nie scenariusz re偶yseruj 鈥 prawdziwy i bez kompromis贸w.


Uwielbiam kino Christophera Nolana, bo doskonale realizuje stworzone przez siebie scenariusze. Nolan potrafi pokaza膰 i 鈥瀌a膰 odczu膰鈥 o co chodzi 鈥 obrazem, d藕wi臋kiem i s艂owem wywo艂uje okre艣lone emocje. Przypomnij sobie scen臋 filmu 鈥濵roczny rycerz powstaje鈥, kiedy Bruce Wayne uwalnia si臋 z wi臋zienia wychodz膮c ze studni (je偶eli nie widzia艂e艣 filmu, to ta scena jest tutaj). Bruce zna艂 opowie艣膰 o dziecku, kt贸re wysz艂o ze studni, wi臋c i on pr贸bowa艂. Za ka偶dym razem, gdy u偶ywa艂 liny upada艂. Gdy zrozumia艂, 偶e 鈥瀗ie ma odwrotu鈥, 偶e potrzebuje stworzy膰 scenariusz, w kt贸rym po prostu wyjdzie z tej studni, to wykorzysta艂 l臋k jako swojego sojusznika i postanowi艂 wspi膮膰 si臋 bez liny zabezpieczaj膮cej.


Wayne us艂ysza艂: 鈥.. bez liny, wtedy na nowo odkryjesz w sobie l臋k鈥. Po co? Bruce chcia艂 zag艂uszy膰 w sobie l臋k, a to w艂a艣nie on mia艂 wyzwoli膰 w nim skuteczno艣膰, czyli dzia艂anie pomimo istniej膮cego l臋ku. Nie pozbywaj si臋 l臋ku, nie uciszaj go, bo stracisz 鈥瀞ystem wczesnego ostrzegania鈥. Zaakceptuj l臋k i wykorzystaj go jako bodziec do dzia艂ania, b膮d藕 re偶yserem! 鈥 to 鈥瀦艂ota rada numer 2鈥.



Rada nr 3 dla przedsi臋biorc贸w - r贸b to, wymy艣li艂e艣


| B膮d藕 gwiazd膮 | Bruce 鈥 jako aktor 鈥 nie mia艂 planu B, mia艂 tylko plan A 鈥 odzyska膰 wolno艣膰 do tworzenia, re偶yserowania i dzia艂ania zgodnie ze swoimi wyborami. Wychodz膮c z wi臋zienia po 艣cianie studni odzyska艂 wolno艣膰, a wraz z ni膮 鈥 skuteczno艣膰. Skuteczno艣膰 oznacza, 偶e 鈥瀝obisz to, co sam wymy艣li艂e艣鈥. I mo偶esz by膰 skuteczny jak rozumiesz, 偶e jeste艣 zdany na siebie i bierzesz ca艂kowit膮 odpowiedzialno艣膰 za to, co robisz, bo.. nie masz planu B. Masz tylko plan A 鈥 stworzy膰 biznes oparty o Twoje IKIGAI.


Jako aktor 鈥 po prostu dzia艂aj. B膮d藕 gwiazd膮 w filmie swojego 偶ycia i niech to b臋dzie rola godna Oskara. Czym r贸偶ni si臋 aktor od gwiazdy? Aktor GRA g艂贸wnego bohatera, a gwiazda JEST g艂贸wnym bohaterem. Na tym etapie nie tw贸rz 鈥 to rola scenarzysty, nie planuj szczeg贸艂贸w 鈥 to rola re偶ysera. Jako aktor uznaj, 偶e ten nowy scenariusz 偶ycia i biznesu JEST Tw贸j i nie ma planu B. Wtedy dasz z siebie wszystko. R贸b to, co wcze艣niej wymy艣li艂e艣, b膮d藕 gwiazd膮! 鈥 to 鈥瀦艂ota rada numer 3鈥.

| Kinowy (netflixowy) sukces | W biznesie opartym o Twoje IKIGAI jeste艣 jedn膮 postaci膮 w trzech ods艂onach: scenarzysta-tw贸rca, re偶yser-strateg i gwiazda-wykonawca planu. Je偶eli zachowasz w艂a艣ciwy balans pomi臋dzy nimi, to gwarantuj臋 Ci, 偶e 鈥瀢idzowie Ci臋 znajd膮鈥 i b臋dziesz m贸g艂 liczy膰 na 鈥瀔asowy sukces Twojej produkcji鈥. A skoro wyruszasz w podr贸偶 drog膮 Przedsi臋biorcy, to przyda Ci si臋 jeszcze gar艣膰 nieco bardziej konkretnych, z艂otych rad.



Rada nr 4 dla przedsi臋biorc贸w - intuicja i okazje


Z艂ota nr 4: zr贸b w swoim 偶yciu przestrze艅 na zaistnienie niezwykle rzadkich zdarze艅, co w du偶ym uproszczeniu mo偶na uj膮膰 tak: rozgl膮daj si臋 za okazjami i nie skupiaj si臋 wy艂膮cznie na dzia艂aniach, kt贸re maj膮 jasno okre艣lony cel biznesowy. Nie wszystko musi by膰 zaplanowane, czasami warto zrobi膰 co艣, co na pierwszy rzut oka b臋dzie nielogiczne, ale zobaczysz, 偶e dzi臋ki temu dotrze do Ciebie jaka艣 istotna kwestia, kt贸r膮 by膰 mo偶e p贸藕niej przekujesz na dzia艂anie biznesowe. Tak dzia艂a intuicja 鈥 je偶eli chcesz stworzy膰 biznes w oparciu o IKIGAI, to potrzebujesz nauczy膰 si臋 ws艂uchiwa膰 w jej g艂os.


Koncepcj臋 鈥濶iezwykle Rzadkich Zdarze艅鈥 (wi臋cej o NRZ przeczytasz tutaj), przedstawi艂 w formie wystawy w Centrum Sztuki Wsp贸艂czesnej prof. Andrzej Nowak (psycholog spo艂eczny, prof. UW, SWPS i Florida Atlantic University). Na pytanie o t臋 wystaw臋 odpowiedzia艂: 鈥[鈥 ca艂a nauka jest oparta na statystyce. Z kolei ca艂a statystyka opiera si臋 [鈥 na rzeczach, kt贸re s膮 typowe, cz臋sto spotykane, przeci臋tne, 艣rednie. Natomiast je艣li przyjrzymy si臋 temu, co dzieje si臋 w naszym 偶yciu, to naprawd臋 wa偶ne rzeczy wynikaj膮 cz臋sto z niezwykle rzadkich zdarze艅. Nawet w nauce o z艂o偶ono艣ci pokazano, 偶e im rzadsze zdarzenie, tym potencjalnie ma wi臋ksze konsekwencje. [鈥 trzeba by膰 otwartym na rzeczy, kt贸re w zupe艂nie nieoczekiwany spos贸b, nieprawdopodobnie si臋 nagle zdarzaj膮鈥.


Otw贸rz si臋 na niecodzienno艣膰, bo to w艂a艣nie poza granicami przeci臋tno艣ci odkryjesz to, za co ludzie b臋d膮 Ci naprawd臋 wdzi臋czni, a co odczujesz tak偶e na poziomie Twoich przep艂yw贸w finansowych.



Rada nr 5 dla przedsi臋biorc贸w - 藕r贸d艂a inspiracji


Z艂ota nr 5 jest konsekwencj膮 Z艂otej nr 4 i brzmi tak: inspiracji szukaj wsz臋dzie, a w szczeg贸lno艣ci w j臋zykach obcych i poza swoj膮 bran偶膮. Dla mnie odkryciem studni inspiracji bez dna by艂o 鈥瀙rzypadkowe鈥 znalezienie si臋 na konferencji 鈥濴ean Management鈥 dla bran偶y produkcyjnej. Okaza艂o si臋, 偶e to w艂a艣nie alarmowane tam potrzeby polskiej produkcji wskaza艂y mi drog臋 ku poznaniu filozofii Kaizen i pozwoli艂y 鈥瀠bra膰 w s艂owa鈥 to, co czu艂am ju偶 wcze艣niej, czyli o co chodzi z tym IKIGAI.

Nieocenionym 藕r贸d艂em inspiracji s膮 materia艂y obcoj臋zyczne. Pami臋taj, wiedza ma przynale偶no艣膰 j臋zykow膮, a co za tym idzie tak偶e kulturow膮. Tak jest, 偶e o pewnych rozwi膮zaniach nie znajdziesz informacji w j臋zyku polskim, a o innych nie przeczytasz po korea艅sku. Nie daj si臋 ograniczy膰, bo czasem jedno zdanie wypowiedziane po angielsku przez Malezyjczyka na konferencji w Europie mo偶e okaza膰 si臋 brakuj膮c膮 cz臋艣ci膮 Twojej biznesowej uk艂adanki.



Rada nr 6 dla przedsi臋biorc贸w - ci膮g艂y rozw贸j


I jak patrz臋 na liczb臋 znak贸w, to w tym artykule zmie艣ci si臋 jeszcze 鈥瀂艂ota nr 6鈥 馃槈 鈥 cykl 偶ycia firmy jest podobny do cyklu 偶ycia jej produkt贸w, co oznacza, 偶e za jaki艣 czas 鈥 mo偶e za rok, mo偶e za pi臋膰, a mo偶e za dwadzie艣cia 鈥 b臋dziesz w podobnej sytuacji co teraz, czyli b臋dziesz potrzebowa艂 stworzy膰 inny model biznesowy, by Tw贸j biznes dalej generowa艂 ZYSK. 艢wiat wok贸艂 nas zmienia si臋 nieustannie, wi臋c zaakceptuj, 偶e nic nie jest dane raz na zawsze. Jak to wykorzysta膰 do rozwoju biznesu? 鈥 zapytasz.


cykl 偶ycia firmy i produkt贸w

Dok艂adnie obserwuj proces przez jaki teraz przechodzisz 鈥 od odkrywania IKIGAI po tworzenie modelu biznesowego 鈥 gdy偶 jako Przedsi臋biorca b臋dziesz go powtarza艂 w przysz艂o艣ci nie raz i nie dwa. Ka偶da pr贸ba wdro偶enia w 偶ycie nowego pomys艂u biznesowego, cho膰 w szczeg贸艂ach b臋dzie r贸偶na, to w mechanizmie b臋dzie identyczna: scenariusz, re偶yseria, realizacja 鈥 chwila przerwy na weryfikacj臋, wnioski i korekt臋 鈥 nowy scenariusz, re偶yseria i realizacja. Droga Przedsi臋biorcy jest 艣cie偶k膮 tw贸rcy, re偶ysera i gwiazdy. Na zmian臋. Na okr膮g艂o.


|.. and the winner is | Wyobra藕 sobie, 偶e dostajesz Oskara. Stajesz na scenie i dzi臋kujesz re偶yserowi oraz tw贸rcy scenariusza, bo dzi臋ki nim mog艂e艣 sta膰 si臋 bohaterem swojego 偶ycia. Dzi臋ki nim odkry艂e艣 swoje IKIGAI, stworzy艂e艣 na tej podstawie model biznesowy generuj膮cy ZYSK, a w konsekwencji mia艂e艣 sposobno艣膰 odczuwa膰 wdzi臋czno艣膰 ludzi-widz贸w, kt贸rym swoj膮 histori膮 pomog艂e艣 stworzy膰 ich w艂asn膮.


Bo tak膮 moc ma Twoje IKIGAI 鈥 jeste艣 kolejn膮 osob膮 鈥瀦 sensem 偶ycia鈥, kt贸rej energia rozchodzi si臋 w przestrzeni i oddzia艂uje na innych zach臋caj膮c ich do odwagi bycia jedn膮 postaci膮 w trzech ods艂onach. Stoj膮c na scenie podzi臋kuj sobie za odwag臋 bycia jednocze艣nie tw贸rc膮, re偶yserem i gwiazd膮. Kurtyna!


P.S. Kolejne 3 rady dla przedsi臋biorc贸w znajdziesz w artykule nr 9 - kliknij poni偶ej:



Hej!

Masz pomys艂 na w艂asny biznes i chcesz go zweryfikowa膰? Napisz do mnie, a pomog臋 Ci przeku膰 Tw贸j pomys艂 w konkretny model biznesowy. Prowadzisz biznes w bran偶y us艂ugowej? Napisz do mnie i porozmawiajmy o tym, jak mo偶esz go rozwin膮膰


Artyku艂 napisa艂am dla Portalu Dooko艂a Pracy - najwi臋kszego w sieci bloga o rynku pracy, talentach i 偶yciu w zgodzie ze swoimi warto艣ciami - jest TUTAJ.

bottom of page