... ...
top of page

Klucz do sukcesu w biznesie w bran偶y us艂ug. Pomys艂 na biznes - cz. 6/9

Zaktualizowano: 9 cze 2023

Artyku艂 skierowany jest do os贸b, kt贸re chc膮 prowadzi膰 biznes w bran偶y us艂ugowej, cho膰 wiele udzielonych tam wskaz贸wek dotyczy ka偶dego rodzaju biznesu. B臋dzie on szczeg贸lnie przydatny dla os贸b, kt贸re chc膮 budowa膰 biznes w oparciu o swoje IKIGAI, czyli poprzez po艂膮czenie swojej pasji, misji i 偶yciowego powo艂ania z prac膮 zawodow膮.


W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:



ewa b艂o艅ska szachy


Od czego zale偶y sukces firmy?


| Puzzle | Pr贸bowa艂e艣 kiedy艣 u艂o偶y膰 puzzle, nie widz膮c wcze艣niej obrazka na opakowaniu? Je偶eli tak, to przywo艂aj do siebie my艣li i emocje, jakie Ci wtedy towarzyszy艂y. Je偶eli nie, to wyobra藕 sobie, 偶e otrzymujesz ode mnie 4.000 puzzli w worku. Co my艣lisz? Co czujesz? Od czego zaczniesz?


Moja strategia by艂aby nast臋puj膮ca: wysypuj臋 puzzle na powierzchni臋 jednolitego koloru, obracam wszystkie elementy obrazkiem 鈥瀌o g贸ry鈥, szukam puzzli od ramki, czyli z jednym bokiem r贸wnym, a nast臋pnie ogl膮dam pozosta艂e elementy w poszukiwaniu czego艣 charakterystycznego typu fragment oka lub li艣cia, by m贸c postawi膰 hipotez臋 o tym, co w艂a艣ciwie przedstawia z艂o偶ony ze wszystkich cz臋艣ci obraz tej uk艂adanki.


Dam sobie r臋k臋 uci膮膰, 偶e wszyscy moi domownicy byliby moimi doradcami, co pewnie nie u艂atwi艂oby mi zadania 馃槈 Zacznij od u艂o偶enia ramki! 鈥 powiedzia艂by jeden. Nie, najpierw szukaj puzzli w podobnych kolorach 鈥 rzek艂by drugi. A ja, b臋d膮c otwart膮 na wszystkie wskaz贸wki, poszukiwa艂abym jakiej艣 w艂asnej metody na efektywn膮 realizacj臋 tego zadania.


I co z tego wynika? Ka偶dy biznes jest jak uk艂adanka z 4.000 puzzli 鈥 by w艂a艣ciwie funkcjonowa艂 oraz przynosi艂 godziwe zyski, wszystkie jego elementy musz膮 by膰 na swoim miejscu, a przynajmniej 鈥 powinny prezentowa膰 jaki艣 obraz (wizj臋), nawet je偶eli w szczeg贸艂ach nie jest on jeszcze uko艅czony.


Co jest wa偶ne w biznesie w bran偶y us艂ug?


W poprzednim artykule zaznaczy艂am, 偶e w biznesie opartym na IKIGAI (szczeg贸lnie w bran偶y us艂ug) to w艂a艣nie misja i warto艣ci stanowi膮 zawodowy kompas i s膮 podstaw膮 do stworzenia wizerunku, czyli tego 鈥瀢idocznego na zewn膮trz鈥 elementu Twojej strategii biznesowej. Misja i warto艣ci to w艂a艣nie ramka Twojej uk艂adanki. To te kilka(dziesi膮t) najwa偶niejszych puzzli, w obr臋bie kt贸rych b臋dziesz tworzy艂 Twoj膮 strategi臋 i indywidualny model biznesowy.



Model biznesowy a strategia biznesowa - czym si臋 r贸偶ni膮?


| Model a strategia | Jaka jest r贸偶nica pomi臋dzy strategi膮 biznesow膮 a modelem biznesowym? Z jednej strony 鈥 to nie ma znaczenia, bo wa偶ne jest, by艣 wiedzia艂, 偶e zanim zaczniesz uk艂ada膰 swoje biznesowe puzzle, potrzebujesz stworzy膰 w swojej g艂owie plan dzia艂ania. Z drugiej strony 鈥 dobrze jest przyj膮膰 jakie艣 za艂o偶enie, by nie pogubi膰 si臋 w g膮szczu wskaz贸wek od biznesowych doradc贸w i tw贸rc贸w tre艣ci marketingowych, bo jak nie zrozumiesz dok艂adnie, co maj膮 na my艣li pisz膮c 鈥瀞trategia鈥 lub 鈥瀖odel鈥, to trudno b臋dzie Ci wypracowa膰 sp贸jny i zgodny z Tob膮 plan dzia艂ania.


Jedni m贸wi膮, 偶e 1) model definiuje strategi臋, czyli strategia jest cz臋艣ci膮 modelu biznesowego. Drudzy m贸wi膮, 偶e 2) model biznesowy jest cz臋艣ci膮 strategii i 艂膮czy jej elementy. Rozwa偶y艂am oba stanowiska w kontek艣cie stworzenia biznesu opartego na IKIGAI i w najwi臋kszym skr贸cie powiem Ci, 偶e w pierwszym przypadku (1) 鈥瀢iesz, co chcesz osi膮gn膮膰 i szukasz najkr贸tszej drogi do realizacji Twojego celu鈥, a w drugim przypadku (2) 鈥瀟o, jak dzia艂asz, wynika z Twojej misji i warto艣ci鈥.


Zatrzymaj si臋 d艂u偶sz膮 chwil臋 na tej subtelnej 鈥 na pierwszy rzut oka 鈥 r贸偶nicy. Chcesz zrealizowa膰 sw贸j cel czy chcesz dzia艂a膰 zgodnie z Twoj膮 偶yciow膮 misj膮 i warto艣ciami? Oczywi艣cie, jedno nie wyklucza drugiego, ale dwa konie zaprz臋gni臋te do tego samego powozu nie mog膮 mie膰 r贸偶nego wo藕nicy.


Potrzebujesz zdecydowa膰, kt贸ry 鈥 w razie konfliktu interes贸w 鈥 b臋dzie mia艂 decyduj膮ce zdanie. Jak si臋 pewnie domy艣lasz ja wybra艂am opcj臋 numer 2, czyli okre艣lam 偶yciow膮 i zawodow膮 strategi臋 przez zdefiniowanie misji i warto艣ci, a dopiero potem tworz臋 na tej podstawie model biznesowy. Ta jedna, z pozoru niewielka decyzja, ustawi ca艂y Tw贸j biznesowy kompas na okre艣lony kierunek. Jak?


Klucz do sukcesu w biznesie w bran偶y us艂ug


| Wdzi臋czno艣膰 | W poprzednim artykule te偶 wspomina艂am o dw贸ch koniach i o wo藕nicy, cho膰 nieco w innym kontek艣cie. Napisa艂am, 偶e bez autentycznego wizerunku, opartego o Twoje IKIGAI, Tw贸j marketing i Twoja sprzeda偶 b臋d膮 jak dwa konie o r贸偶nych temperamentach pod wodz膮 tego samego wo藕nicy. A zatem, po kilku wskaz贸wkach dotycz膮cych tworzenia wizerunku, przyszed艂 czas na sprzeda偶 i marketing. Co jest w nich najwa偶niejsze? W biznesie opartym o Twoje IKIGAI najwa偶niejsza w sprzeda偶y i w marketingu jest jako艣膰 obs艂ugi klienta 馃槈


Obs艂uga ka偶dego klienta kiedy艣 si臋 ko艅czy. Z jednymi wsp贸艂pracujemy tylko przez chwil臋, z innymi nasze drogi zawodowe splecione s膮 przez lata, ale ka偶da relacja biznesowa w pewnym momencie dobiega ko艅ca. I na tym ko艅cu, tym ostatecznym papierkiem lakmusowym przebiegu ca艂ej wsp贸艂pracy jest 鈥瀟ylko i a偶鈥: wewn臋trzne odczucie klienta czy jest wdzi臋czny za to, co otrzyma艂 pod postaci膮 tego, co kupi艂 za kwot臋, jak膮 wyda艂.


I jak klient jest wdzi臋czny, to Ty t臋 wdzi臋czno艣膰 czujesz 鈥 i odczuwanie tej wdzi臋czno艣ci, kt贸r膮 nasze umys艂y cz臋艣ciej nazywaj膮 鈥瀞atysfakcj膮鈥, jest jednym z najwa偶niejszych element贸w, jakie nadaj膮 prawdziwy sens 偶yciu cz艂owieka. Wdzi臋czno艣膰? To o to chodzi w tym IKIGAI? 鈥 zapytasz. Tak. Chodzi o wdzi臋czno艣膰. Chodzi o powracaj膮c膮 do Ciebie energi臋 drugiego cz艂owieka, kt贸remu istotnie w czym艣 pomog艂e艣 鈥 jemu lub jego firmie.


Ta wdzi臋czno艣膰 wyra偶ana jest na dwa sposoby. Pierwszy to zap艂ata 鈥 tak, pieni膮dze to te偶 niezwykle istotny no艣nik przep艂ywu energii, i drugi 鈥 to wszystkie niematerialne przejawy podzi臋kowania, czyli u艣miech, dobre s艂owo, u艣cisk d艂oni czy te偶 spok贸j wewn臋trzny, jaki osi膮gn膮艂 Tw贸j klient w zwi膮zku z udzielon膮 przez Ciebie pomoc膮.


Pieni膮dze s膮 鈥瀟ylko i a偶鈥 form膮 przep艂ywu energii za warto艣膰, jak膮 podarowa艂e艣 swojemu klientowi, dzi臋ki czemu Ty 艂adujesz swoje 偶yciowe akumulatory energi膮 jego wdzi臋czno艣ci, kt贸ra dodaje Ci skrzyde艂 i sprawia, 偶e Tw贸j biznes ro艣nie, a Ty.. 偶yjesz d艂ugo, zachowuj膮c zdrowie fizyczne i psychiczne. Oczywi艣cie, ta wdzi臋czno艣膰 przep艂ywa tak偶e w trakcie wsp贸艂pracy i jest ni膮 鈥 na poziomie Twojego modelu biznesowego 鈥 ka偶da zap艂acona przez klienta w um贸wionym terminie faktura.


| Poiotes. Qualitas. Jako艣膰 | Jak sprawi膰, by klient by艂 wdzi臋czny? 鈥 zapytasz. Dostarcz mu JAKO艢膯. Niech Twoj膮 obs艂ug臋 ka偶dego klienta definiuje s艂owo 鈥瀓ako艣膰鈥, a nie 鈥瀓ako艣鈥. To w艂a艣nie jako艣膰 ma by膰 odpowiedzi膮 na pytanie JAK ma przebiega膰 wsp贸艂praca pomi臋dzy Tob膮 a Twoim klientem. OK, a co to jest jako艣膰? 鈥 wiele os贸b nie pyta, a to jest kluczowa odpowied藕 w biznesie opartym o IKIGAI.



Co to jest jako艣膰?


Moja definicja jako艣ci jest nast臋puj膮ca: jako艣膰 to jest sztuka uk艂adania szczeg贸艂贸w. Jako艣膰 to jest proces, w kt贸rym ka偶dym element Twojej uk艂adanki biznesowej ma znaczenie. Jak pisa艂 filozof William James: 鈥炁乤艅cuch jest tak mocny, jak jego najs艂absze ogniwo.鈥 Czytaj: 鈥濼w贸j model biznesowy jest tak dobry, jak najgorzej wykonana czynno艣膰 w procesie dostarczania klientowi towaru lub us艂ugi 鈥 od pierwszej styczno艣ci klienta z Twoim wizerunkiem a偶 po Wasz ostatni kontakt鈥.



Jako艣膰 - przepis na sukces w biznesie


Jak budowa膰 jako艣膰 w biznesie? R贸wnolegle na wielu p艂aszczyznach, czyli z odpowiedni膮 skrupulatno艣ci膮 i zaanga偶owaniem oraz z ch臋ci膮 przewy偶szenia oczekiwa艅 Twojego potencjalnego klienta. Zwr贸膰 uwag臋 na ka偶dy jeden puzzel Twojej biznesowej uk艂adanki 鈥 czy samodzielne spe艂nia 鈥濼woje normy jako艣ci鈥 i czy pasuje do innych puzzli.


Wszystko ma znaczenie 鈥 Tw贸j wizerunek, dzia艂ania marketingowe, spos贸b prowadzenia procesu handlowego, spos贸b obs艂ugi klienta, Twoja postawa wobec klienta, postawa Twoich pracownik贸w, szybko艣膰 reakcji, terminowo艣膰, narz臋dzia, jakimi si臋 pos艂ugujesz, cechy us艂ugi lub towaru oraz sp贸jno艣膰 w tych wszystkich elementach.



jako艣膰 obs艂ugi klienta - diagram

Wiedz, 偶e obiektywna ocena jako艣ci nie istnieje. Ka偶dy cz艂owiek ma nieco inne oczekiwania, a w konsekwencji tak偶e inne wyobra偶enie co do jako艣ci, wynikaj膮ce z kr臋gu kulturowego, w jakim si臋 wychowa艂, a tak偶e z jego cech osobowo艣ci i 艣cie偶ki edukacyjnej, jak膮 przeby艂 (nieco upraszczaj膮c: im cz艂owiek bardziej wyedukowany, tym trudniej zadowoli膰 jego oczekiwania co do jako艣ci). Niemniej jednak niech Twoim pocz膮tkowym wyznacznikiem poziomu jako艣ci, do kt贸rego warto d膮偶y膰, b臋d膮 Twoje w艂asne oczekiwania, czyli 鈥濼woje normy jako艣ci鈥, kt贸re z czasem, tj. z ka偶dym kolejnym klientem b臋d膮 rosn膮膰.

| Marketing i sprzeda偶 | Dlaczego warto 鈥瀙owalczy膰鈥 o jako艣膰? Bo jak mawia艂 Guccio Gucci (tak, ten projektant mody): 鈥濲ako艣膰 pami臋ta si臋 d艂u偶ej ni偶 cen臋鈥. Je偶eli przewy偶szysz, cho膰by nieznacznie, oczekiwania Twojego klienta, to wiedz, 偶e w jego pami臋ci obok Twojego nazwiska, pojawi膮 si臋 najpierw pozytywne emocje oraz odczucie wdzi臋czno艣ci wzgl臋dem Ciebie, a dopiero potem kwota, jak膮 przela艂 na Twoje konto. A ten fakt ma kluczowe znaczenie dla sprzeda偶y i marketingu, bo.. najlepszymi handlowcami b臋d膮 Twoi klienci, a najskuteczniejszy marketing to ten szeptany.



Co to jest rentowno艣膰 i po co j膮 mierzy膰?


I cho膰 takie podej艣cie do biznesu nie zapewni Ci szybkich zysk贸w, to jednak z czasem Twoje zyski znacz膮co przewy偶sz膮 Twoje oczekiwania, i to przy wy偶szej rentowno艣ci. A to w艂a艣nie rentowno艣膰, czyli stosunek osi膮gni臋tych efekt贸w (wdzi臋czno艣膰, czas i pieni膮dze) do poniesionych nak艂ad贸w (zaanga偶owanie, czas i pieni膮dze) jest jednym z podstawowych wska藕nik贸w, jakimi warto mierzy膰 sukces ka偶dego biznesu. Wierz mi, 偶e liczba zer poprzedzonych cyfr膮 w rubryce 鈥瀙rzychody鈥 nie ma znaczenia.



Marketing i sprzeda偶 w bran偶y us艂ug


I jeszcze wr贸c臋 do tych koni i wo藕nicy ;) Jako doradca biznesowy firm us艂ugowych cz臋sto obserwuj臋 rozd藕wi臋k pomi臋dzy celami marketingu i sprzeda偶y. Marketing chce dostarczy膰 jak najwi臋cej lead贸w (kontakt贸w do potencjalnych klient贸w) i zarzuca sie膰 ryback膮 o du偶ych okach, czyli 鈥炁俛piemy jak leci鈥. Sprzeda偶 chce pozyska膰 jak najwi臋cej klient贸w, ale z jak najmniejszej liczby lead贸w, czyli potrzebuje mie膰 w sieci rybackiej wy艂膮cznie kontakty do os贸b, kt贸re s膮 naprawd臋 zainteresowane zakupem. Te cele s膮 pozornie to偶same, ale jak zwykle 鈥 diabe艂 tkwi w szczeg贸艂ach.


Chc膮c dostarcza膰 klientom wysok膮 jako艣膰 mo偶esz ju偶 nie mie膰 czasu na prowadzenie wielu proces贸w handlowych, a na pewno nie b臋dziesz chcia艂 go przeznacza膰 na d艂ugie rozmowy z osobami, kt贸re nale偶膮 do grona "a-paczy", czytaj: Poda膰 co艣? A nie, ja tylko patrz臋 ;)


A zatem, by marketing i sprzeda偶 nie by艂y ko艅mi o r贸偶nych temperamentach pod wodz膮 tego samego wo藕nicy, potrzebujesz jasno zdefiniowa膰 swoj膮 偶yciow膮 misj臋 i warto艣ci oraz wyrazi膰 je w formie autentycznego wizerunku. W ten spos贸b nadasz ram臋 Twojej biznesowej uk艂adance i wszystkie puzzle dopasujesz do swojego celu, kt贸rym b臋d膮 鈥瀌zia艂ania, wynikaj膮ce z Twojej misji i warto艣ci鈥.


W takim uk艂adzie Tw贸j model biznesowy b臋dzie cz臋艣ci膮 Twojej strategii 偶yciowej i zawodowej, i jako taki 鈥 po艂膮czy jej elementy. Klejem b臋dzie jako艣膰, kt贸ra spoi ze sob膮 wszystkie 偶yciowe i biznesowe puzzle, a dzi臋ki temu u艂o偶ony przez Ciebie obraz b臋dzie m贸g艂 zawisn膮膰 na 艣cianie. W zamian, obok p艂yn膮cego strumienia pieni臋dzy, otrzymasz pot臋偶n膮 rzek臋 wdzi臋czno艣ci, kt贸ra sprawi, 偶e zar贸wno w 偶yciu, jak i w biznesie, b臋dziesz m贸g艂 g贸ry przenosi膰. Dos艂ownie.



| Co dalej? | Piszesz o sprzeda偶y i marketingu, ale nie m贸wisz jak okre艣li膰 grup臋 docelow膮 i jakie kana艂y dystrybucji tre艣ci marketingowych wybra膰? 鈥 powiesz, a ja powt贸rz臋: jak zrozumiesz 鈥瀘g贸艂鈥, to 鈥瀞zczeg贸艂鈥 bardzo szybko wymy艣lisz i przetestujesz. W podej艣ciu do budowania biznesu opartego o IKIGAI potrzebujesz wznie艣膰 si臋 ponad wszechobecne w Internecie has艂a o buyer personach i Google Analitics 鈥 to bardzo potrzebne puzzle w Twojej uk艂adance biznesowej, ale najpierw odpowiedz sobie na pytania: jak chcesz sk艂ada膰 swoje biznesowe puzzle, jaki obrazek ma z nich powsta膰 i w jakiej ramie, a tak偶e co ma te puzzle ze sob膮 sklei膰. Do tak skonstruowanej koncepcji z 艂atwo艣ci膮 dokleisz pozosta艂e, drobniejsze elementy Twojej uk艂adanki.


W艂a艣nie tworzysz swoj膮 strategi臋 biznesow膮 i ramy Twojego modelu biznesowego 鈥 realizujesz trzeci krok z czterech, o czym pisz臋 tutaj. Koniecznie zapisz wszystko w folderze 鈥濵oja firma鈥 (info jest tutaj), bo dobra strategia biznesowa jest nie tylko przemy艣lana, elastyczna, realna i przetestowana w praktyce, ale tak偶e zapisana.


I wbrew obiegowej opinii ustalenie planu na marketing i sprzeda偶 nie wystarczy, dlatego w kolejnym odcinku opowiem Ci troch臋 o logicznych podstawach wszystkiego 鈥 b臋dzie sporo o liczbach i o ich odpowiednim wykorzystaniu. W ko艅cu z艂o偶enie 4.000 puzzli bez pude艂ka z obrazkiem to nie lada wyzwanie. Do zobaczenia!





Hej!


Masz pomys艂 na w艂asny biznes i chcesz go zweryfikowa膰? Napisz do mnie, a pomog臋 Ci przeku膰 Tw贸j pomys艂 w konkretny model biznesowy. Prowadzisz biznes w bran偶y us艂ugowej? Napisz do mnie i porozmawiajmy o tym, jak mo偶esz go rozwin膮膰




Artyku艂 napisa艂am dla Portalu Dooko艂a Pracy - najwi臋kszego w sieci bloga o rynku pracy, talentach i 偶yciu w zgodzie ze swoimi warto艣ciami - jest TUTAJ.

bottom of page