... ...
top of page

Zmiana przekonań - zmiana emocji - Emocje cz. 4/9

Zaktualizowano: 9 cze

Fragment artyku┼éu: "M├│wi─ůc najpro┼Ťciej to, jak si─Ö zachowujesz, wynika z konkretnych uwarunkowa┼ä, czyli okoliczno┼Ťci, kt├│re wyst─ůpi┼éy w Twoim ┼╝yciu i kt├│re mia┼éy, maj─ů i b─Öd─ů mie─ç wp┼éyw na Twoje ┼╝ycie (pod┼Ťwiadomie), o ile nie zostan─ů przez Ciebie wnikliwie rozwa┼╝one i w pe┼éni zrozumiane."


W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:


Przekonania i nawyki - sk─ůd si─Ö bior─ů?

Normy - Przekonania - Uwarunkowania

Co to jest uwarunkowanie?

"Jak my┼Ťlisz, tak dzia┼éasz"

Od czego zale┼╝─ů emocje cz┼éowieka?

Kiedy nie masz wpływu na swoje emocje?

Kiedy masz wpływ na swoje emocje?

Jak nauczy─ç si─Ö cierpliwo┼Ťci?

Brak cierpliwo┼Ťci - nawyk kulturowy

O czym informuj─ů nasze emocje?

Zmiana przekonań - zmiana emocji



ewa b┼éo┼äska emocja zamy┼Ťlenia


Przekonania i nawyki - sk─ůd si─Ö bior─ů?


Normy i m┼éotek | Zacznijmy od narzekania. M├│wi─ů, ┼╝e tak jest naj┼éatwiej i ┼╝e to jest Polak├│w sport narodowy ÔÇô publiczne wyg┼éaszanie swojego niezadowolenia. M├│wi─ů: ÔÇ×nie r├│b tak, to nie wypadaÔÇŁ ÔÇô i bach! W┼éa┼Ťnie tymi s┼éowami wbijaj─ů m┼éotkiem do Twojej g┼éowy kolejn─ů norm─Ö, kt├│ra powt├│rzona tysi─ůc razy, tak samo jak powt├│rzone tysi─ůc razy k┼éamstwo, staje si─Ö dla Ciebie prawd─ů. Twoj─ů prawd─ů, czyli przekonaniem, w kt├│re zaczynasz wierzy─ç, stosowa─ç w swoim ┼╝yciu i jeszcze namawia─ç innych do pos┼éusze┼ästwa wobec tej normy, karc─ůc ich podobnymi s┼éowami: ÔÇ×bo nie wypadaÔÇŁ.


Z poprzedniego artyku┼éu wiesz, ┼╝e uderzanie m┼éotkiem jest bardzo skutecznym sposobem wprowadzania nowego nawyku, niezale┼╝nie od tego czy jest on dla Ciebie szkodliwy czy wspieraj─ůcy. Skoro wi─Ökszo┼Ť─ç ludzi z Twojego otoczenia m├│wi Ci, ┼╝e ÔÇ×tak nale┼╝y, a tak nie nale┼╝y si─Ö zachowa─ç i ┼╝e jak b─Ödziesz niepos┼éuszny, to spotka Ci─Ö karaÔÇŁ ÔÇô najlepiej z dodatkiem: ÔÇ×boskaÔÇŁ ÔÇô dla wywo┼éania w Tobie wi─Ökszego l─Öku i tym skuteczniejszego uformowania Twoich reakcji (nawyk├│w), to nie kwestionujesz tego, bo uznajesz, ┼╝e tak jest. I p├│ki masz kilka lat, a dooko┼éa siebie starszyzn─Ö z gotowymi receptami na ┼╝ycie wed┼éug utartego schematu, to nie masz wielkiego wyboru ÔÇô naiwno┼Ť─ç dziecka sprawia, ┼╝e ┼éykasz te normy jak pelikan ryby i nie tylko Ty. Wszyscy ┼éykamy.


Oczywi┼Ťcie, jednostronnym by┼éoby przedstawianie norm czy przekona┼ä, kt├│re kszta┼étuj─ů nawyki i wywo┼éuj─ů w nas emocje tylko w negatywnym ┼Ťwietle, bo s─ů te┼╝ prawa, kt├│re pozwalaj─ů nam tworzy─ç spo┼éecze┼ästwo i godnie ┼╝y─ç ÔÇô od ÔÇ×nie zabijajÔÇŁ i ÔÇ×nie r├│b drugiemu, co Tobie niemi┼éeÔÇŁ przez ÔÇ×nie przechod┼║ na czerwonym ┼ŤwietleÔÇŁ i ÔÇ×wy┼Ťlij pismo w ci─ůgu 7 dniÔÇŁ po ÔÇ×myj z─ÖbyÔÇŁ i ÔÇ×nie jedz tyle cukruÔÇŁ. Bez tych norm pr─Ödzej czy p├│┼║niej zgin─Öliby┼Ťmy jako jednostki, wi─Öc stokrotne dzi─Öki naszym rodzicom i innym ludziom z naszego otoczenia, kt├│rym zale┼╝a┼éo na ukszta┼étowaniu nas ÔÇ×na porz─ůdnego cz┼éowiekaÔÇŁ, ┼╝e przeznaczali czas na podzielenie si─Ö z nami swoj─ů m─ůdro┼Ťci─ů ┼╝yciow─ů.



Normy - Przekonania - Uwarunkowania


Uwarunkowania | ÔÇ×No to jak to jest? Te normy wbijane m┼éotkiem s─ů dobre czy jednak szkodliwe?ÔÇŁ ÔÇô zapytasz. Wyobra┼║ sobie monet─Ö, pi─Öcioz┼éot├│wk─Ö na przyk┼éad. Z jednej strony widnieje wybity ÔÇô kiedy┼Ť m┼éotkiem, dzisiaj pras─ů automatyczn─ů ÔÇô orze┼é (awers), a po drugiej stronie jest jej nomina┼é ÔÇô pi─ůtka (rewers). Awers to wszystkie normy, kt├│re Ci s┼éu┼╝─ů, a rewers to te, kt├│re s─ů dla Ciebie szkodliwe. I tak jak moneta ma dwie strony, tak zawsze s─ů dwie strony tego samego medalu ÔÇô norma jest po prostu przyk┼éadem uwarunkowania, a to czy jest szkodliwa czy wspieraj─ůca, to jest nasza interpretacja, kt├│r─ů mo┼╝emy, a nawet musimy jej nada─ç, by dokona─ç wyboru o jej pozostawieniu w naszym ┼╝yciu lub nie.



Co to jest uwarunkowanie?


M├│wi─ůc najpro┼Ťciej to, jak si─Ö zachowujesz, wynika z konkretnych uwarunkowa┼ä, czyli okoliczno┼Ťci, kt├│re wyst─ůpi┼éy w Twoim ┼╝yciu i kt├│re mia┼éy, maj─ů i b─Öd─ů mie─ç wp┼éyw na Twoje ┼╝ycie (pod┼Ťwiadomie), o ile nie zostan─ů przez Ciebie wnikliwie rozwa┼╝one i w pe┼éni zrozumiane.


W powy┼╝szej definicji okoliczno┼Ťci s─ů sum─ů tego w jakiej sytuacji ┼╝yciowej si─Ö znalaz┼ée┼Ť, jaki ta sytuacja aktywowa┼éa zestaw Twoich przekona┼ä (tych wbitych m┼éotkiem norm) i jaka w zwi─ůzku z tym by┼éa Twoja reakcja na t─Ö sytuacj─Ö, w tym reakcja emocjonalna (jak─ů emocj─Ö prze┼╝ywa┼ée┼Ť).



"Jak my┼Ťlisz, tak dzia┼éasz"


Podsumowuj─ůc: to, jak si─Ö zachowujemy, czyli wzorce zachowa┼ä, wynikaj─ů z naszych przekona┼ä, czyli zestawu norm, jakie wbito nam m┼éotkiem do g┼éowy w okresie dorastania (socjalizacji). Mo┼╝na by rzec, ┼╝e p├│ki ┼Ťwiadomie nie przyjrzymy si─Ö ka┼╝dej stronie naszej pi─Öcioz┼éot├│wki, to jeste┼Ťmy sum─ů swoich uwarunkowa┼ä, kt├│re wybili na nas inni ludzie. Jeste┼Ťmy podobni do robot├│w ÔÇô dzia┼éamy zgodnie z tym jak nas zaprogramowano. Wszystko, co nas programuje, co wybija or┼éa i reszk─Ö na naszym pierwotnie nienaruszonym kawa┼éku metalu, niewa┼╝ne czy nam szkodzi czy wspiera, staje si─Ö naszym wzorem post─Öpowania i ma wp┼éyw na nasze ┼╝ycie.



Od czego zale┼╝─ů emocje cz┼éowieka?


Uwarunkowane emocje | ÔÇ×Ale co to wszystko ma wsp├│lnego z emocjami?ÔÇŁ Bardzo du┼╝o, bo skoro ka┼╝da prze┼╝ywana przez nas ┼Ťwiadomie lub nie┼Ťwiadomie emocja jest wynikiem aktywacji istniej─ůcego w nas, ┼Ťci┼Ťle okre┼Ťlonego zestawu przekona┼ä na dany element rzeczywisto┼Ťci (przypomnij sobie niedo┼╝ywionego bezdomnego psa z tego artyku┼éu), to fakt jakie prze┼╝ywamy emocje jest wynikiem tego jakie zaprogramowano w nas wzorce zachowa┼ä na etapie socjalizacji.



Kiedy nie masz wpływu na swoje emocje?


A dosadniej, nie masz ┼╝adnego wp┼éywu na to, jakie w danym momencie prze┼╝ywasz emocje, p├│ki nie zrozumiesz jakie przekonania masz w g┼éowie, sk─ůd si─Ö tam wzi─Ö┼éy i jak reagujesz w danej sytuacji w zwi─ůzku z tym, ┼╝e masz takie, a nie inne przekonanie (wiar─Ö w prawdziwo┼Ť─ç okre┼Ťlonej hipotezy).



Kiedy masz wpływ na swoje emocje?


Ale to wszystko skomplikowane, nie mog┼éaby┼Ť po prostu napisa─ç: ÔÇ×stosuj to, co czujesz, ┼╝e Ci─Ö wspiera, a przesta┼ä robi─ç to, co czujesz, ┼╝e Ci szkodzi?ÔÇŁ Mog┼éabym. I tak by┼éoby najpro┼Ťciej, ale ja nie chc─Ö wt┼éacza─ç w Ciebie kolejnej normy, nawet tej wspieraj─ůcej. Zale┼╝y mi na tym, by┼Ť wnikliwie przyjrza┼é si─Ö wszystkim przekonaniom, jakie masz w g┼éowie, a nie by┼Ť tworzy┼é nowe bez zrozumienia sposobu ich dzia┼éania.


Jak odkryjesz mechanizm powstawania przekona┼ä, to rozwalisz ka┼╝d─ů istniej─ůc─ů w Twojej g┼éowie i szkodliw─ů dla Ciebie norm─Ö, a w konsekwencji zneutralizujesz (bo zrozumiesz) ka┼╝d─ů istniej─ůc─ů w Tobie emocj─Ö. Sam b─Ödziesz ÔÇ×kowalem swojego losuÔÇŁ, czyli wybijesz na swoich monetach takie wzory i takie nomina┼éy, jakie b─Öd─ů Ci─Ö wzmacnia─ç i pozwol─ů Ci dotrze─ç do Twojej wewn─Ötrznej r├│wnowagi, a wraz z ni─ů odzyska─ç prawdziw─ů rado┼Ť─ç ┼╝ycia.



Jak zmienia─ç przekonania i emocje?


Dzia┼éaj ÔÇśTERAZÔÇÖ | Jak to zrobi─ç? W najwi─Ökszym skr├│cie: przerywasz prac─Ö, idziesz na spacer, wracasz, siadasz przy stole, wyci─ůgasz z kieszeni portfel, wysypujesz na st├│┼é wszystkie pi─Öcioz┼éot├│wki, jakie nosisz ze sob─ů odk─ůd si─Ögasz pami─Öci─ů, i jedna po drugiej wnikliwie si─Ö im przygl─ůdasz:

  • jaka jest wybita na niej my┼Ťl (przekonanie - norma),

  • sk─ůd si─Ö ta my┼Ťl wzi─Ö┼éa (jaka sytuacja ┼╝yciowa sprawi┼éa, ┼╝e przekonanie zosta┼éo utrwalone - uwarunkowanie),

  • czy to przekonanie jest prawdziwe (tutaj w rozumieniu: czy wspiera Ci─Ö w rozwoju i sprawia, ┼╝e czerpiesz rado┼Ť─ç z ┼╝ycia czy hamuje Tw├│j potencja┼é i wzmaga w Tobie z┼éo┼Ť─ç, l─Ök, poczucie winy lub wstyd),

  • czy w zwi─ůzku z tym zmieniasz przekonanie czy nie, a je┼Ťli tak, to jaka b─Ödzie tre┼Ť─ç tego, w co ÔÇ×od terazÔÇŁ uwierzysz.


zegarek na r─Öce i okulary

Jak nauczy─ç si─Ö cierpliwo┼Ťci?


ÔÇ×I pewnie nie ma na to dzia┼éaj─ůcej w 10 minut pigu┼éki, co?ÔÇŁ ÔÇô po lekturze poprzedniego artyku┼éu o nawykach wiesz, ┼╝e w rzeczywisto┼Ťci nic, co naprawd─Ö warto┼Ťciowe, nie przychodzi od razu, ale warto, bo zostaje z nami a┼╝ do ko┼äca. Mam jeszcze jedn─ů dobr─ů wiadomo┼Ť─ç. Brak cierpliwo┼Ťci, czyli ch─Ö─ç za┼éatwienia wszystkiego w 10 minut te┼╝ jest tylko istniej─ůcym w Tobie uwarunkowaniem, kt├│re mo┼╝esz zmieni─ç. A sk─ůd si─Ö wzi─Ö┼éo to uwarunkowanie?


Przyjrzyj si─Ö stopniowi rozwoju naszej cywilizacji i powsta┼éej wesp├│┼é z ni─ů kulturze. Na zam├│wienie dokonane przez Allegro czekasz max. 2 dni, a jak nie dostaniesz powiadomienia, ┼╝e ÔÇ×paczka w┼éa┼Ťnie wyruszy┼éa do paczkomatuÔÇŁ, to si─Ö niecierpliwisz. Jak nie widzisz w aplikacji UberEats przesuwaj─ůcej si─Ö kropki, kt├│ra oznacza, ┼╝e Tw├│j przygotowany w 20 minut fast food jedzie do Ciebie na plecach go┼Ťcia poruszaj─ůcego si─Ö jedno┼Ťladowcem, to si─Ö niecierpliwisz. Jak nie widzisz efekt├│w stosowanej diety w ci─ůgu 7 dni, to zaczynasz w─ůtpi─ç w jej skuteczno┼Ť─ç. No i flagowy przyk┼éad z tabletk─ů przeciwb├│low─ů, kt├│ra w 10 minut za┼éatwia, co trzeba, a jak nie, to ÔÇ×chyba potrzebuj─Ö mocniejszejÔÇŁ. I tak dalej.


Brak cierpliwo┼Ťci - nawyk kulturowy


Wsp├│┼éczesna kultura ┼╝ycia na ÔÇśpodw├│jnym gazieÔÇÖ, czyli ÔÇśfajnie, szybko i bez zastanowieniaÔÇÖ, uczy nas, ┼╝e mo┼╝na mie─ç wszystko od razu, wi─Öc nie chce nam si─Ö podejmowa─ç dzia┼éa┼ä, kt├│re wymagaj─ů wysi┼éku i czasu, a kt├│rych efekty b─Öd─ů potem, nawet je┼Ťli b─Öd─ů bardziej spektakularne. Ju┼╝ od dziecka wolimy zje┼Ť─ç jednego cukierka dzi┼Ť ni┼╝ dwa jutro i nawet par─Ö bada┼ä naukowych o tym traktowa┼éo.


Uwarunkowani jako dzieci tak┼╝e i w ┼╝yciu doros┼éym wolimy tabletk─Ö od zmiany nawyku, a jak nie zmienimy nawyk├│w, to potem zostan─ů nam ju┼╝ tylko tabletki, czyli brak wolno┼Ťci (ubezw┼éasnowolnienie) przez uzale┼╝nienie si─Ö od ich dostawc├│w. I niewa┼╝ne czy dostawc─ů b─Ödzie koncern farmaceutyczny, Zara czy wujek Google. Braku cierpliwo┼Ťci w oczekiwaniu na owoce naszych wysi┼ék├│w ucz─ů nas wszyscy.


Kultura narzekania | A ┼╝e wolno┼Ť─ç jest tak─ů warto┼Ťci─ů, o kt├│r─ů warto w ┼╝yciu walczy─ç jak potwierdza historia ka┼╝dego jednego narodu, to warto powalczy─ç tak┼╝e o swoj─ů wolno┼Ť─ç od szkodliwych nawyk├│w, kt├│re zosta┼éy w nas wbite m┼éotkiem jak rewers na ka┼╝dej monecie.



O czym informuj─ů nasze emocje?


Wracaj─ůc do szkodliwych nawyk├│w ÔÇô co z tym narzekaniem? Narzekanie jest super. Jak narzekasz, to znaczy, ┼╝e widzisz problem. Tak samo jest wtedy jak si─Ö z┼éo┼Ťcisz, boisz, masz wyrzuty sumienia lub odczuwasz wstyd ÔÇô emocje to s─ů niezwykle skuteczne wska┼║niki tego, ┼╝e masz w sobie jakie┼Ť uwarunkowanie, kt├│re Ci szkodzi i kt├│remu mo┼╝esz si─Ö przyjrze─ç dok┼éadnie. Narzekanie jest super, wierz mi, bo widzenie problemu to pierwszy krok do jego zmiany. I oby┼Ť nie zatrzyma┼é si─Ö wy┼é─ůcznie na narzekaniu, bo samym m├│wieniem zmiany w sobie nie wywo┼éasz.



Zmiana przekonań - zmiana emocji


Narzekanie jest super jak wys┼éuchasz czego dotyczy, rozwa┼╝ysz wnikliwie jak wp┼éywa na Ciebie to, na co narzekasz, a potem wykonasz dzia┼éanie, czyli podejmiesz wysi┼éek, by zmieni─ç swoje przekonanie. Nagroda na ko┼äcu jest ogromna, bo w ┼Ťlad za zmian─ů przekona┼ä zmieni─ů si─Ö tak┼╝e prze┼╝ywane przez Ciebie emocje ÔÇô ich rodzaj i intensywno┼Ť─ç. Pomy┼Ťl, o ile ┼éatwiej by┼éoby, gdyby okre┼Ťlone emocje pojawia┼éy si─Ö znacznie rzadziej, a nawet w og├│le, zamiast pr├│bowa─ç walczy─ç z tym, ┼╝e przychodz─ů albo jeszcze gorzej ÔÇô t┼éumi─ç je przez pozostawianie ich niezauwa┼╝onymi.

Zmiana swoich w┼éasnych przekona┼ä i emocji ÔÇô to jest d┼éugoterminowy cel, do kt├│rego d─ů┼╝enia zach─Öcam Ci─Ö ÔÇśod zarazÔÇÖ. Kolejn─ů paczk─Ö wskaz├│wek na drog─Ö o tym jak uwarunkowania wp┼éywaj─ů na Twoje zdrowie i co to znaczy ÔÇśw┼éa┼Ťciwie prze┼╝ywa─ç emocjeÔÇÖ otrzymasz ode mnie ju┼╝ niebawem. Do nast─Öpnego!




Hej!


Zbyt mocno poddajesz si─Ö emocjom albo blokujesz ich swobodne odczuwanie? Chcesz odzyska─ç ┼╝yciow─ů r├│wnowag─Ö? Prowadz─Ö indywidualne sesje life mentoringowe dla os├│b, kt├│re s─ů gotowe na rozw├│j osobisty poprzez pog┼é─Öbianie ┼Ťwiadomo┼Ťci (m─ůdro┼Ťci ┼╝yciowej). Zajrzyj tutaj:





Rzu─ç okiem tak┼╝e na m├│j autorski program mentoringowy w formie kursu video - Program Rozwoju ┼Üwiadomo┼Ťci, dzi─Öki kt├│remu nauczysz si─Ö m.in.:

  • obserwowa─ç siebie ÔÇô swoje my┼Ťli i emocje,

  • szybko rozpoznawa─ç swoje przekonania i usuwa─ç te, kt├│re Ci─Ö blokuj─ů,

  • interpretowa─ç swoje emocje i uwalnia─ç je ze zrozumieniem,

  • trafnie ocenia─ç kiedy emocji s┼éucha─ç, a kiedy nabra─ç do nich dystansu,

a w konsekwencji zwi─Ökszysz swoj─ů skuteczno┼Ť─ç w codziennym dzia┼éaniu i odkryjesz drog─Ö do stanu wewn─Ötrznego spokoju bez wzgl─Ödu na okoliczno┼Ťci.




Artykuł napisałam dla Portalu Medycyny Mitochondrialnej, na którym w roli eksperta publikuję teksty o zdrowiu emocjonalnym człowieka. Więcej info znajdziesz na portalu www.mito-med.pl

bottom of page