... ...
top of page

┼Üwiadomy oddech - ┼Ťwiadome prze┼╝ywanie emocji - Emocje cz. 1/9

Zaktualizowano: 9 cze

Fragment artyku┼éu: "Bez ┼Ťwiadomego odczuwania swojego w┼éasnego oddechu mo┼╝na prze┼╝y─ç ca┼ée ┼╝ycie. Moje cia┼éo samo oddycha ÔÇô pomy┼Ťlisz i masz racj─Ö, ale tylko z jednej, do┼Ť─ç w─ůskiej perspektywy. M├│zg jest zaprogramowany, by w ka┼╝dym momencie ┼╝ycia podtrzymywa─ç proces wymiany gazowej, najbardziej wydajnie jak si─Ö tylko da, ale to nie znaczy, ┼╝e jad─ůc na autopilocie b─Ödziesz ┼╝y┼é d┼éugo i szcz─Ö┼Ťliwie. Dok┼éadnie ten sam mechanizm dotyczy emocji."


W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:


Jak ┼Ťwiadomy oddech mo┼╝e zmieni─ç Twoje ┼╝ycie?


Czym jest ┼Ťwiadome oddychanie?

Wizualizacja oddechu - ─çwiczenie

┼Üwiadomy oddech - ┼Ťwiadome prze┼╝ywanie emocji

Kiedy odczuwamy emocje?

Co daje ┼Ťwiadome oddychanie?

Co zrobi─ç, by ┼Ťwiadomie prze┼╝ywa─ç emocje?

Poznaj swoje emocje i odkryj siebie!



ewa b┼éo┼äska emocja rado┼Ťci


Czym jest ┼Ťwiadome oddychanie?


┼╗yciodajny oddech | W tym momencie zauwa┼╝ sw├│j oddech. Wdech i wydech, wdech i wydech ÔÇô mo┼╝e przez usta, a mo┼╝e przez nos, mo┼╝e powolny, a mo┼╝e szybki, mo┼╝e p┼éytki, a mo┼╝e g┼é─Öboki. Nie wiem jak na co dzie┼ä oddychasz, ale w┼éa┼Ťnie do tego momentu oddycha┼ée┼Ť w ten sw├│j ÔÇ×codzienny spos├│bÔÇŁ ÔÇô nawykowy, bez udzia┼éu ┼Ťwiadomo┼Ťci.


A teraz usi─ůd┼║ na chwil─Ö wyprostowany lub sta┼ä prosto. Po┼é├│┼╝ r─Öce na dolnych ┼╝ebrach, nieco powy┼╝ej talii, tak jakby┼Ť chcia┼é obj─ů─ç sw├│j korpus. We┼║ g┼é─Öboki oddech. Poczuj jak powietrze wsuwa si─Ö przez Tw├│j nos, wpada do tchawicy i biegnie w d├│┼é, by wype┼éni─ç p─Öcherzyki p┼éucne od┼╝ywczym tlenem. Zauwa┼╝ jak przepona rozszerza Ci na boki dolne ┼╝ebra, w tym czasie brzuch nieznacznie przesuwa si─Ö do przodu, a klatka piersiowa ÔÇô do przodu i by─ç mo┼╝e nieznacznie ku g├│rze. Poczekaj kilka sekund, a potem zacznij powoli wypuszcza─ç powietrze ustami. Zobacz jak brzuch i klatka piersiowa r├│wnomiernie cofaj─ů si─Ö, a dolne ┼╝ebra wracaj─ů na swoje pierwotne miejsce, gdy z mi─Ö┼Ťnia przepony i z mi─Ö┼Ťni mi─Ödzy┼╝ebrowych uchodzi napi─Öcie. U┼Ťwiadom sobie, ┼╝e w┼éa┼Ťnie w tym momencie dwutlenek w─Ögla opuszcza Twoje cia┼éo.

Zr├│b to jeszcze raz, ale tym razem tu┼╝ przed ko┼äcem wydechu, gdy czujesz, ┼╝e za chwil─Ö znowu nabierzesz powietrza, u┼╝yj dolnych partii mi─Ö┼Ťni brzucha i mi─Ö┼Ťni dna miednicy ÔÇô a m├│wi─ůc pro┼Ťciej: wszystkich, kt├│re masz poni┼╝ej p─Öpka, by wyrzuci─ç z siebie wi─Öcej powietrza ni┼╝ nabra┼ée┼Ť. Jak? Po prostu doci┼Ťnij te mi─Ö┼Ťnie do wewn─ůtrz cia┼éa tak, jakby┼Ť chcia┼é przygnie┼Ť─ç jelita i p─Öcherz moczowy. Je┼╝eli wykona┼ée┼Ť to ─çwiczenie poprawnie, to ko┼äc├│wka Twojego wydechu by┼éa szybsza i us┼éysza┼ée┼Ť ruch tej wydostaj─ůcej si─Ö z Ciebie wi─Ökszej masy powietrza. W┼éa┼Ťnie wyrzuci┼ée┼Ť z siebie t─Ö cz─Ö┼Ť─ç dwutlenku w─Ögla, kt├│rego nie wydalasz oddychaj─ůc na sw├│j ÔÇ×codzienny spos├│bÔÇŁ i kt├│ry zalega w Twoim ciele niszcz─ůc Ci zdrowie.


Ale to nie wszystko. Proces oddychania nie ko┼äczy si─Ö w p┼éucach, w zasadzie to mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e on si─Ö tam dopiero zaczyna. Z p─Öcherzyk├│w p┼éucnych tlen przenika do krwi i wraz z ni─ů w─Ödruje d┼éugimi korytarzami t─Ötnic, by w ko┼äcu trafi─ç do ka┼╝dej kom├│rki Twojego cia┼éa. W tym samym momencie dwutlenek w─Ögla, kt├│ry met─Ö ma tam, gdzie startuje tlen, opuszcza ka┼╝d─ů kom├│rk─Ö i niesiony przez krew ┼╝yln─ů trafia do p┼éuc, gdzie przenika do p─Öcherzyk├│w p┼éucnych, by zosta─ç usuni─Ötym wraz kolejnym wydechem.



Wizualizacja oddechu - ─çwiczenie


Trudno jest poczu─ç oddychanie na poziomie kom├│rkowym, ale mo┼╝na je zwizualizowa─ç. Zamknij na chwil─Ö oczy, oddychaj i u┼╝yj wyobra┼║ni. Pozw├│l Twojemu umys┼éowi wytworzy─ç obrazy tej drogi, jak─ů pokonuj─ů cz─ůsteczki tlenu nim stan─ů u progu kom├│rki. Dostrze┼╝ u┼Ťmiech na twarzy kom├│rki, bo ona zawsze wita tlen z rado┼Ťci─ů. Tak, dokonaj antropomorfizacji i zobacz jak Twoje kom├│rki skacz─ů z rado┼Ťci na widok tlenu. I jak ch─Ötnie pozbywaj─ů si─Ö dwutlenku w─Ögla, bo to sprawia, ┼╝e mog─ů ┼╝y─ç. Ka┼╝da kom├│rka w Twoim ciele ma jeden cel ÔÇô chce ┼╝y─ç, a dzi─Öki temu, ┼╝e oddychasz dajesz jej tak─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç.



┼Üwiadomy oddech - ┼Ťwiadome prze┼╝ywanie emocji


┼Üwiadomo┼Ť─ç emocji | Bez ┼Ťwiadomego odczuwania swojego w┼éasnego oddechu mo┼╝na prze┼╝y─ç ca┼ée ┼╝ycie. ÔÇ×Moje cia┼éo samo oddychaÔÇŁ ÔÇô pomy┼Ťlisz i masz racj─Ö, ale tylko z jednej, do┼Ť─ç w─ůskiej perspektywy. M├│zg jest zaprogramowany, by w ka┼╝dym momencie ┼╝ycia podtrzymywa─ç proces wymiany gazowej, najbardziej wydajnie jak si─Ö tylko da, ale to nie znaczy, ┼╝e ÔÇ×jad─ůc na autopilocie b─Ödziesz ┼╝y┼é d┼éugo i szcz─Ö┼ŤliwieÔÇŁ.

ewa błońska

Dok┼éadnie ten sam mechanizm dotyczy emocji. Na co dzie┼ä mo┼╝esz ich nie zauwa┼╝a─ç, bo w nat┼éoku my┼Ťli o wczoraj i pod ci─Ö┼╝arem plan├│w na jutro trudno jest zauwa┼╝y─ç co si─Ö dzieje teraz.


Kiedy odczuwamy emocje?


A emocje s─ů tylko teraz. Mog─ů dotyczy─ç przesz┼éo┼Ťci, mog─ů by─ç zwi─ůzane z przysz┼éo┼Ťci─ů, ale wszystkie prze┼╝ywasz zawsze w tym samym momencie ┼╝ycia ÔÇô zawsze ÔÇśTERAZÔÇÖ.


Je┼╝eli nie rejestrujesz emocji ┼Ťwiadomie w momencie ich pojawienia si─Ö, to tak samo jak z nawykowym oddechem w ten ÔÇ×codzienny spos├│bÔÇŁ ÔÇô ten oddech jest, bo m├│zg o to dba, i te emocje te┼╝ s─ů, bo pod┼Ťwiadomo┼Ť─ç je odnotowuje, tyle tylko, ┼╝e Ty, ┼Ťwiadomym umys┼éem ich nie zauwa┼╝asz.


ÔÇ×Nieprawda, czuj─Ö emocjeÔÇŁ ÔÇô powiesz i masz racj─Ö, ale tylko z jednej, do┼Ť─ç w─ůskiej perspektywy. Silnych emocji nie spos├│b nie zauwa┼╝y─ç, bo one targaj─ů ca┼éym cia┼éem, ale czy masz ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e w ka┼╝dym momencie swojego ┼╝ycia prze┼╝ywasz jak─ů┼Ť emocj─Ö i ┼╝e odczuwasz je ka┼╝d─ů kom├│rk─ů Twojego cia┼éa? Ka┼╝da Twoja kom├│rka jest tak─ů mikro wersj─ů Ciebie. Oddycha, od┼╝ywia si─Ö, wydala i.. prze┼╝ywa z Tob─ů emocje.



Co daje ┼Ťwiadome oddychanie?


Chwil─Ö wcze┼Ťniej po─çwiczyli┼Ťmy ┼Ťwiadome oddychanie. Przeszli┼Ťmy od oddychania nawykowego przez ┼Ťwiadomy oddech i ┼Ťwiadomy oddech z pog┼é─Öbionym wydechem a┼╝ do wizualizacji oddychania na poziomie kom├│rkowym. Teraz czas na emocje.


Zacznij oddycha─ç ┼Ťwiadomie ÔÇô to zawsze jest wst─Öp do ┼Ťwiadomego prze┼╝ywania emocji. ┼Üwiadomym oddechem wybijasz si─Ö ze swojej codzienno┼Ťci, z tego nawyku ┼╝ycia na autopilocie, kt├│re wymaga ogromnej koncentracji do realizacji cel├│w, ale nie zostawia miejsca na uwa┼╝no┼Ť─ç.


Oddychaj ┼Ťwiadomie i poczuj jak─ů masz w sobie emocj─Ö. Mo┼╝e smutek, a mo┼╝e z┼éo┼Ť─ç, a mo┼╝e powiesz ÔÇ×nie mam ┼╝adnejÔÇŁ? Je┼╝eli masz wra┼╝enie, ┼╝e nie odczuwasz teraz ┼╝adnej emocji, to cofnij si─Ö my┼Ťlami do ostatniej zapami─Ötanej przez Tw├│j ┼Ťwiadomy umys┼é sytuacji, w kt├│rej zarejestrowa┼ée┼Ť sw├│j stan emocjonalny i wiedz, ┼╝e je┼╝eli nie usun─ů┼ée┼Ť ze swojego cia┼éa tamtej emocji, to ona jest z Tob─ů w┼éa┼Ťnie teraz.


I masz teraz w sobie jak─ů┼Ť emocj─Ö ÔÇô na przyk┼éad z┼éo┼Ť─ç. Mo┼╝esz j─ů nazwa─ç i dzi─Öki temu ┼Ťwiadomie zarejestrowa─ç swoim umys┼éem. Dzi─Öki umiej─Ötno┼Ťci obserwacji i analizy mo┼╝esz dok┼éadnie opisa─ç jak ta emocja objawia si─Ö w Twoim ciele. Przyspieszone bicie serca? Sztywno┼Ť─ç karku? Dr┼╝─ůce d┼éonie? Zmarszczone brwi? A mo┼╝e czujesz si─Ö nieswojo, bo nie mo┼╝esz sobie nic przypomnie─ç, tak jakby┼Ť nie odczuwa┼é emocji, ale jednak kark masz sztywny, brzuch Ci─Ö boli, a usta nie uk┼éadaj─ů si─Ö w ┼éuk przyjaznego u┼Ťmiechu?



Co zrobi─ç, by ┼Ťwiadomie prze┼╝ywa─ç emocje?


Moment zmiany | I ta chwila mo┼╝e zmieni─ç Twoje ┼╝ycie. Tak jak ┼Ťwiadome oddychanie wymaga wysi┼éku do prze┼éamania codziennego nawyku zbyt p┼éytkiego oddychania, tak ┼Ťwiadome prze┼╝ywanie emocji tak┼╝e wymaga prze┼éamania codziennego nawyku niezwracania uwagi na swoje stany emocjonalne.


Tak jak ┼Ťwiadome oddychanie z pog┼é─Öbionym wydechem pozwala Ci usun─ů─ç zalegaj─ůcy w ciele dwutlenek w─Ögla, tak pog┼é─Öbione rozumienie ┼Ťwiadomego prze┼╝ywania w┼éasnych emocji sprawi, ┼╝e b─Ödziesz wolny od niszcz─ůcych Twoje cia┼éo napi─Ö─ç emocjonalnych, kt├│re z biegiem lat, a czasami szybciej, przekszta┼écaj─ů si─Ö w powa┼╝ne choroby. I tak jak wizualizacja oddychania na poziomie kom├│rkowym pozwala Ci lepiej zrozumie─ç jak ┼╝y─ç d┼éugo, tak wykorzystanie wizualizacji w pracy z w┼éasnymi emocjami sprawi, ┼╝e b─Ödziesz mia┼é szans─Ö ┼╝y─ç szcz─Ö┼Ťliwie.



Poznaj swoje emocje i odkryj siebie!


Emocje jako ┼║r├│d┼éo wiedzy | To jak wdro┼╝y─ç w ┼╝ycie ten bajkowy happy ending o d┼éugim i szcz─Ö┼Ťliwym ┼╝yciu? Najlepiej zacz─ů─ç od razu. Opr├│cz zrozumienia po co warto to zrobi─ç, ch─Öci i wewn─Ötrznej gotowo┼Ťci do zmierzenia si─Ö z samym sob─ů celem zmiany swojego nawykowego dzia┼éania, potrzebujesz odpowiedzi na pytanie: jak to zrobi─ç? A wi─Öc, zacznijmy od pocz─ůtku, bo dobrze wyposa┼╝ony plecak turystyczny pomo┼╝e Ci ┼éatwiej pokona─ç drog─Ö na szczyt. A ┼╝eby nie by┼é zbyt ci─Ö┼╝ki, to nie wk┼éadajmy do niego skomplikowanych teorii, niech b─Ödzie prosto i praktycznie.


Zapraszam Ci─Ö w inspiruj─ůc─ů podr├│┼╝ do wn─Ötrza siebie, by┼Ť pozna┼é sw├│j ÔÇ×uk┼éad emocjonalnyÔÇŁ, kt├│ry obok innych uk┼éad├│w ÔÇô oddechowego, od┼╝ywiania czy nerwowego ÔÇô jest cz─Ö┼Ťci─ů Ciebie. W kolejnym artykule dorzuc─Ö do Twojego plecaka turystycznego odpowiedzi na pytania: co to s─ů emocje i sk─ůd si─Ö bior─ů, jak inicjujemy pojawienie si─Ö emocji i o czym informuj─ů nas nasze stany emocjonalne. Do nast─Öpnego!



Hej!


Zbyt mocno poddajesz si─Ö emocjom albo blokujesz ich swobodne odczuwanie? Chcesz odzyska─ç ┼╝yciow─ů r├│wnowag─Ö? Prowadz─Ö indywidualne sesje life mentoringowe dla os├│b, kt├│re s─ů gotowe na rozw├│j osobisty poprzez pog┼é─Öbianie ┼Ťwiadomo┼Ťci (m─ůdro┼Ťci ┼╝yciowej). Zajrzyj tutaj:





Rzu─ç okiem tak┼╝e na m├│j autorski program mentoringowy w formie kursu video - Program Rozwoju ┼Üwiadomo┼Ťci, dzi─Öki kt├│remu nauczysz si─Ö m.in.:

  • obserwowa─ç siebie ÔÇô swoje my┼Ťli i emocje,

  • szybko rozpoznawa─ç swoje przekonania i usuwa─ç te, kt├│re Ci─Ö blokuj─ů,

  • interpretowa─ç swoje emocje i uwalnia─ç je ze zrozumieniem,

  • trafnie ocenia─ç kiedy emocji s┼éucha─ç, a kiedy nabra─ç do nich dystansu,

a w konsekwencji zwi─Ökszysz swoj─ů skuteczno┼Ť─ç w codziennym dzia┼éaniu i odkryjesz drog─Ö do stanu wewn─Ötrznego spokoju bez wzgl─Ödu na okoliczno┼Ťci.





Artykuł napisałam dla Portalu Medycyny Mitochondrialnej, na którym w roli eksperta publikuję teksty o zdrowiu emocjonalnym człowieka. Więcej info znajdziesz na portalu www.mito-med.pl


bottom of page