... ...
top of page

Po co firmom strategia biznesowa w niepewnych czasach? Wywiad z Ew─ů B┼éo┼äsk─ů

Zaktualizowano: 9 cze

Prowadzenie firmy od 2020 roku to prawdziwy roller coaster. Pandemia Covid-19, lockdowny i wojna na Ukrainie mocno wstrz─ůsn─Ö┼éy naszym ┼╝yciem prywatnym oraz biznesem. ┼╗yjemy w czasach, w kt├│rych przedsi─Öbiorcy zmagaj─ů si─Ö z wieloma problemami. Trudno┼Ťci dotykaj─ů wszystkich, niezale┼╝nie od bran┼╝y. Co zatem robi─ç, by przetrwa─ç kryzys? O tym, po co firmom strategia biznesowa w niepewnych czasach z pani─ů Ew─ů B┼éo┼äsk─ů ÔÇô mentorem i doradc─ů biznesowym dla ma┼éych firm z bran┼╝y us┼éugowej i handlowej ÔÇô rozmawia Michaela Fuchs.


ewa błońska i michaela fuchs

W artykule znajdziesz odpowiedzi na pytania:

Co to jest strategia biznesowa?

Po co firmom strategia biznesowa?

Jak zwi─Ökszy─ç zyski w firmie?

Cechy dobrej strategii biznesowej

Strategia biznesowa na niepewne czasy

Strategia biznesowa dla firmy - od czego zacz─ů─ç?

Co jest potrzebne, by zrealizowa─ç cele biznesowe?




Co to jest strategia biznesowa?


Michaela Fuchs: Czy mo┼╝e Pani poda─ç prost─ů definicj─Ö strategii biznesowej?


Ewa B┼éo┼äska: Strategia biznesowa jest to dla mnie przemy┼Ťlany, zapisany, elastyczny i realny do wdro┼╝enia plan dzia┼éania, kt├│ry w perspektywie d┼éugoterminowej przynosi firmie godziwe zyski oraz mo┼╝liwo┼Ť─ç dalszego rozwoju niezale┼╝nie od okoliczno┼Ťci zewn─Ötrznych. Stworzy┼éam t─Ö definicj─Ö na podstawie mojej praktyki jako doradcy biznesowego i kilku tysi─Öcy godzin konsultacji z przedsi─Öbiorcami, kt├│rzy zwr├│cili si─Ö do mnie o pomoc w zbudowaniu d┼éugofalowej strategii biznesowej ich firm.



Po co firmom strategia biznesowa?


M.F.: Po co firmom strategia biznesowa? Czy mo┼╝e Pani rozwin─ů─ç t─Ö definicj─Ö?


E.B: Dla szef├│w firm wa┼╝ny jest cel, kt├│ry we wsp├│┼étworzonych przeze mnie strategiach biznesowych okre┼Ťlam jako ÔÇ×godziwy zysk i mo┼╝liwo┼Ť─ç rozwoju niezale┼╝nie od okoliczno┼Ťci zewn─ÖtrznychÔÇŁ. W definicji zwracam uwag─Ö na ZYSK, a nie na przychody. Zbyt wiele razy widzia┼éam firmy generuj─ůce milionowe obroty, kt├│rym na koniec dnia w kieszeni zostawa┼éo tylko widmo kolejnych faktur do zap┼éacenia z przychod├│w, kt├│rych jeszcze nie zarobili, ale maj─ů nadziej─Ö zarobi─ç jutro. I tak goni─ůc w┼éasny ogon, czekaj─ů, a┼╝ nadejdzie moment, w kt├│rym na koniec dnia zostanie im wi─Öcej, ni┼╝ wydali. P├│ki dzia┼éaj─ů, wydaje si─Ö, ┼╝e ÔÇ×biznes si─Ö kr─ÖciÔÇŁ, ale tak naprawd─Ö kr─Öc─ů si─Ö w k├│┼éko. A jak si─Ö zatrzymaj─ů, to zostan─ů z d┼éugami.


Dzi┼Ť rozumiem, ┼╝e biznes nie musi by─ç du┼╝y, ale musi przynosi─ç zysk, a strategia biznesowa jest po to, by okre┼Ťli─ç, JAK ten zysk wygenerowa─ç w okre┼Ťlonym miejscu i czasie. M├│wi─ůc obrazowo ÔÇô co zrobi─ç, by zacz─ů─ç zarabia─ç, a nie tylko przepuszcza─ç przez konto firmowe przelewy przychodz─ůce i wychodz─ůce, bo jak pada pokerowe: ÔÇ×sprawdzamÔÇŁ, to okazuje si─Ö, ┼╝e owszem, przelewy s─ů, ale nie ma zysk├│w.


Zysk ma by─ç GODZIWY, a to znaczy, ┼╝e buduj─Ö strategie biznesowe, bior─ůc pod uwag─Ö warto┼Ťci, kt├│re nie pozwalaj─ů na wyzysk pracownik├│w czy oferowanie produkt├│w i us┼éug kiepskiej jako┼Ťci, byle tylko je sprzeda─ç. Mo┼╝na tak u┼éo┼╝y─ç biznesplan i tak zorganizowa─ç przedsi─Öbiorstwo, by osi─ůga─ç satysfakcjonuj─ůce zyski i jednocze┼Ťnie nie popada─ç w szpony chciwo┼Ťci czy bylejako┼Ťci.



Jak zwi─Ökszy─ç zyski w firmie?


M.F.: Co zrobi─ç, by firma osi─ůga┼éa zyski w niepewnych czasach?


E.B: Z mojej perspektywy jedyna strategia biznesowa, jaka ma sens i wiem, ┼╝e zapewnia zyski nawet w trudnych czasach, to nastawienie na wysok─ů JAKO┼Ü─ć oferowanych produkt├│w i us┼éug. Tak zwana przeze mnie ÔÇ×strategia na jako┼Ť─çÔÇŁ daje firmom mo┼╝liwo┼Ť─ç ROZWOJU niezale┼╝nie od okoliczno┼Ťci zewn─Ötrznych.


Jak mawia┼é Guccio Gucci ÔÇ×jako┼Ť─ç pami─Öta si─Ö d┼éu┼╝ej ni┼╝ cen─ÖÔÇŁ i dlatego w czasach kryzysu, kiedy spada popyt na dane produkty czy us┼éugi, firma ze strategi─ů nastawion─ů na jako┼Ť─ç ÔÇ×dalej robi swojeÔÇŁ, bo od dawna pracowa┼éa na tak─ů pozycj─Ö na rynku, kt├│ra zapewnia przetrwanie nawet w kryzysie. Rzadko zdarza si─Ö tak, ┼╝e popyt spada do zera, wi─Öc w ka┼╝dej bran┼╝y s─ů firmy, kt├│re przetrwaj─ů kryzys ÔÇô pytanie, czy dana firma przetrwa, jest pytaniem o jako┼Ť─ç, czyli przyj─Öt─ů i konsekwentnie wdra┼╝an─ů strategi─Ö, bo jak w kryzysie spadnie liczba zam├│wie┼ä, to realizowa─ç je b─Öd─ů ci, kt├│rzy s─ů najlepsi.



Cechy dobrej strategii biznesowej


M.F.: Co jeszcze jest istotne w strategii biznesowej z punktu widzenia doradcy biznesowego?


E.B: W mojej definicji wskazuj─Ö, ┼╝e strategia musi by─ç REALNA DO WDRO┼╗ENIA, a to znaczy, ┼╝e mo┼╝na j─ů zrealizowa─ç przy dost─Öpnych zasobach, szczeg├│lnie finansowych i osobowych. Bezu┼╝yteczne b─Ödzie wskazanie, ┼╝e firma powinna zainwestowa─ç w marketing kwot─Ö X, je┼Ťli firma nigdy nie b─Ödzie w stanie takiej kwoty na ten cel przeznaczy─ç. Zasoby znacz─ůco ograniczaj─ů rozmach inwestycji, a co za tym idzie mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju, ale zamiast na to narzeka─ç, warto skupi─ç si─Ö na szukaniu sposobu na maksymalizacj─Ö efekt├│w z tego, czym dana firma dysponuje.


Ka┼╝de kolejne s┼éowo z mojej definicji mog┼éabym rozwija─ç, bo za ka┼╝dym stoj─ů moje do┼Ťwiadczenia jako doradcy biznesowego we wsp├│┼épracy z firmami z sektora mikro- i ma┼éych przedsi─Öbiorstw, a tak┼╝e to, czego o biznesie nauczy┼éa mnie praca na stanowiskach managerskich w sektorze ┼Ťrednich przedsi─Öbiorstw. Jednak do pozosta┼éych sk┼éadowych definicji odnios─Ö si─Ö w skr├│cie ÔÇô strategia musi by─ç:


- ZAPISANA, nawet na jednej kartce A4, ale ma przyj─ů─ç form─Ö dokumentu o okre┼Ťlonej strukturze,


- PRZEMYŚLANA, by zmianie podlegały tylko te elementy, których wyników nie można było przewidzieć na etapie jej tworzenia, a nie cała koncepcja rozwoju firmy,


- ELASTYCZNA, by przewidywa┼éa jakie elementy mog─ů ulega─ç zmianie w zwi─ůzku z tym, co dzieje si─Ö na rynku.


I na koniec ÔÇô dobra strategia biznesowa to plan na d┼éugofalowy rozw├│j, dlatego musi uwzgl─Ödnia─ç kierunki rozwoju w perspektywie d┼éugoterminowej. I nawet je┼Ťli ten plan na odleg┼é─ů przysz┼éo┼Ť─ç b─Ödzie zawiera┼é takie og├│lniki jak ÔÇ×stworzymy nowe us┼éugiÔÇŁ czy ÔÇ×b─Ödziemy sprzedawa─ç wi─Öcej okre┼Ťlonego towaruÔÇŁ, to musi powsta─ç jako punkt odniesienia, do kt├│rego b─Ödziemy mogli wr├│ci─ç, jak ju┼╝ zrealizujemy to, co by┼éo uwzgl─Ödnione w strategii biznesowej na wcze┼Ťniejszym etapie.



M.F.: Michael Dell powiedzia┼é: ÔÇ×Wierz─Ö, ┼╝e musisz rozumie─ç ekonomi─Ö i biznes, zanim stworzysz strategi─Ö oraz ┼╝e musisz rozumie─ç strategi─Ö, zanim stworzysz struktur─Ö. Je┼Ťli zrobisz to w niew┼éa┼Ťciwej kolejno┼Ťci, zapewne poniesiesz pora┼╝k─ÖÔÇŁ. Czy zgadza si─Ö Pani z tym stwierdzeniem?


E.B.: Podpisuj─Ö si─Ö moimi r─Ökami i r─Ökami wszystkich moich klient├│w, z kt├│rymi wsp├│┼étworzy┼éam strategi─Ö rozwoju ich firm. ┼Üwiadomo┼Ť─ç tego, jak funkcjonuje rynek, na kt├│rym dzia┼éa firma (otoczenie zewn─Ötrzne) i zrozumienie tego, ┼╝e struktura firmy (otoczenie wewn─Ötrzne) musi odzwierciedla─ç potrzeby rynku, by firma mog┼éa przetrwa─ç i si─Ö rozwija─ç, pozwala stworzy─ç strategi─Ö, kt├│ra spina wszystkie elementy firmy w jeden dobrze dzia┼éaj─ůcy organizm.


Bardzo wa┼╝ne jest ÔÇô przed podj─Öciem okre┼Ťlonych dzia┼éa┼ä ÔÇô zrozumienie, w jakiej kolejno┼Ťci trzeba te dzia┼éania podj─ů─ç, by przynios┼éy efekty. Podczas warsztat├│w czy indywidualnych sesji mentoringowych z przedsi─Öbiorcami tworzymy tak─ů piramid─Ö ÔÇ×od og├│┼éu do szczeg├│┼éuÔÇŁ i odwrotnie ÔÇô ÔÇ×od szczeg├│┼éu do og├│┼éuÔÇŁ, by doskonali─ç umiej─Ötno┼Ť─ç patrzenia na w┼éasny biznes z r├│┼╝nych perspektyw. To pozwala trafnie wybiera─ç dzia┼éania, kt├│re daj─ů rezultaty i ustala─ç w┼éa┼Ťciw─ů kolejno┼Ť─ç ich realizacji.


Tym w zasadzie jest strategia ÔÇô ÔÇ×najpierw obserwuj, potem pomy┼Ťl, a na ko┼äcu dzia┼éajÔÇŁ. I cho─ç to wydaje si─Ö oczywiste, to praktyka pokazuje, ┼╝e niestety nie jest. Wi─Ökszo┼Ť─ç firm dzia┼éa bez strategii, bez dok┼éadnego rozpoznania rynku i w strukturze niedopasowanej do oczekiwa┼ä klient├│w, co niestety w perspektywie d┼éugoterminowej skazuje je na pora┼╝k─Ö.



Strategia biznesowa na niepewne czasy


M.F.: Prowadzenie firmy w obecnych czasach to prawdziwe wyzwanie. Inflacja, ci─ůgle zmieniaj─ůce si─Ö przepisy oraz rozmaite wydarzenia utrudniaj─ů ┼╝ycie przedsi─Öbiorc├│w i zwyk┼éych obywateli. ┼Üwiat, kt├│ry znamy z 2019 roku, min─ů┼é bezpowrotnie. Wiele firm w tym czasie upad┼éo, spora cz─Ö┼Ť─ç przedsi─Öbiorstw nadal walczy o przetrwanie. Czy istniej─ů sposoby, by poradzi─ç sobie w tym chaosie?


E.B.: Je┼Ťli si─Ögniemy pami─Öci─ů wstecz poza nasze w┼éasne do┼Ťwiadczenia ┼╝yciowe, to oka┼╝e si─Ö, ┼╝e w zasadzie nie by┼éo czas├│w bez trudno┼Ťci, problem├│w, chaosu czy kryzys├│w. I co by si─Ö nie dzia┼éo w gospodarce, to zawsze pojawiali si─Ö przedsi─Öbiorcy, kt├│rzy stawiali czo┼éa okoliczno┼Ťciom zewn─Ötrznym i znajdowali sposoby na rozw├│j swoich firm. Tym jest w┼éa┼Ťnie przedsi─Öbiorczo┼Ť─ç ÔÇô radzeniem sobie niezale┼╝nie od okoliczno┼Ťci.


A zatem sposobem na radzenie sobie w chaosie jest ÔÇ×oswojenieÔÇŁ tego chaosu, czyli strachu przed nim przez zrozumienie, ┼╝e nigdy nie by┼éo, nie jest i nie b─Ödzie stabilnie. A to, ┼╝e teraz wydaje nam si─Ö, ┼╝e jest ÔÇ×gorzejÔÇŁ, to tylko dlatego, ┼╝e bierzemy za punkt odniesienia zbyt kr├│tki horyzont czasowy, bo ÔÇ×5 lat temu by┼éo lepiejÔÇŁ, ale czy 30 lat temu te┼╝? Tego ju┼╝ nie pami─Ötamy.


Na pytanie o pogarszaj─ůce si─Ö warunki ekonomiczne cz─Östo cytuj─Ö Sama Waltona ÔÇô za┼éo┼╝yciela ameryka┼äskiej sieci supermarket├│w Wal-Mart, kt├│ry zapytany o recesj─Ö powiedzia┼é: ÔÇ×My┼Ťla┼éem o tym i zdecydowa┼éem, ┼╝e nie bior─Ö w niej udzia┼éuÔÇŁ.


Trzeba si─Ö nauczy─ç w tej niestabilno┼Ťci rynkowej funkcjonowa─ç, zachowuj─ůc wewn─Ötrzny spok├│j. To jest mo┼╝liwe, tylko obok pracy nad biznesem, przedsi─Öbiorca powinien wykona─ç jeszcze prac─Ö nad sob─ů ÔÇô to rozw├│j osobisty przedsi─Öbiorcy decyduje o tym, gdzie b─Ödzie jego firma za 3, 5 i 10 lat. Warto o tym pami─Öta─ç, tworz─ůc strategi─Ö biznesow─ů ÔÇô punkt ÔÇ×ROZW├ôJ OSOBISTY SZEFAÔÇŁ powinien by─ç priorytetem.




M.F.: Czy budowanie strategii biznesowej dzisiaj ma jeszcze sens? Czy jest mo┼╝liwe sprawne prowadzenie firmy bez strategii? Jak to wygl─ůda w bran┼╝y tapicerskiej?


E.B.: Odpowiem kr├│tko ÔÇô budowanie strategii biznesowej ma sens, bo nie da si─Ö osi─ůga─ç godziwych zysk├│w, rozwija─ç firm─Ö i zachowa─ç przy tym wewn─Ötrzny spok├│j bez konkretnego planu dzia┼éania. Odnosz─ůc si─Ö do ÔÇ×niepewnych czas├│wÔÇŁ ÔÇô tworzenie strategii ma jeszcze wi─Ökszy sens w czasach kryzysu ni┼╝ wtedy, kiedy ÔÇ×wszystkim idzie dobrze, wi─Öc si┼é─ů rozp─Ödu ÔÇô biznesom bez strategii te┼╝ÔÇŁ.


Ka┼╝da bran┼╝a rz─ůdzi si─Ö okre┼Ťlonymi prawami, ale to s─ů szczeg├│┼éy na tle og├│lnych praw rynkowych, dlatego w bran┼╝y tapicerskiej b─Ödzie dok┼éadnie tak samo ÔÇô im gorzej na rynku, tym wi─Ökszy jest sens w tworzeniu strategii biznesowych, bo to jedyny spos├│b na eliminacj─Ö przypadkowych dzia┼éa┼ä b─Öd─ůcych wynikiem decyzji podejmowanych w chaosie. Dzia┼éanie bez strategii zabiera czas i pieni─ůdze, ale nie przynosi zadowalaj─ůcych efekt├│w.



Strategia biznesowa dla firmy - od czego zacz─ů─ç?


M.F.: Od czego zacz─ů─ç budowanie strategii biznesowej w niepewnych czasach? Co powinna ona zawiera─ç i na jaki okres powinno si─Ö j─ů stworzy─ç w bran┼╝y tapicerskiej?


E.B.: Niezale┼╝nie od tego, czy za oknem jest hossa, czy bessa, tworzenie strategii biznesowej nale┼╝y zacz─ů─ç od diagnozy stanu obecnego, tak┼╝e w bran┼╝y tapicerskiej. Wnikliwa analiza tego ÔÇ×jak jestÔÇŁ stanowi punkt odniesienia do wytyczenia plan├│w rozwoju.


Dobra strategia nie musi by─ç opas┼éym dokumentem. Oboj─Ötnie czy mowa o ma┼éym zak┼éadzie tapicerskim, czy du┼╝ym producencie mebli tapicerowanych, wystarczy kilka stron, na kt├│rych wska┼╝emy kierunki rozwoju we wszystkich obszarach funkcjonowania firmy, m.in. finanse, wizerunek i marketing, sprzeda┼╝, obs┼éuga klienta, produkty lub us┼éugi, a tak┼╝e narz─Ödzia, pracownicy, rozw├│j osobisty szefa i co┼Ť, o czym wi─Ökszo┼Ť─ç zapomina ÔÇô misja i warto┼Ťci, kt├│re pomagaj─ů firmom przetrwa─ç w trudnych momentach.


A na jaki okres j─ů tworzy─ç? To nie ma a┼╝ tak wielkiego znaczenia jak fakt, by strategi─Ö w og├│le mie─ç i by by┼éa ona ci─ůgle aktualna, czyli poddawana analizie w okre┼Ťlonych odst─Öpach czasu. Z przedsi─Öbiorcami, kt├│rym doradzam, wytyczamy wizj─Ö rozwoju na 5 ÔÇô 10 lat, a na jej podstawie tworzymy strategie biznesowe na okres od 2 do 4 lat z uwzgl─Ödnieniem aktualizacji przynajmniej raz na p├│┼é roku, a najlepiej raz na kwarta┼é. Takie dzia┼éanie naprawd─Ö przynosi efekty i takie ramy czasowe polecam przyj─ů─ç firmom z bran┼╝y tapicerskiej.



Co jest potrzebne, by zrealizowa─ç cele biznesowe?


M.F.: Jakich rad udzieliłaby Pani firmom z branży tapicerskich, by poradziły sobie w niepewnych czasach i zrealizowały wyznaczone cele?


E.B.: Na pocz─ůtek warto zmieni─ç nastawienie do tzw. niepewnych czas├│w. Ka┼╝da zmiana okoliczno┼Ťci zewn─Ötrznych mo┼╝e by─ç zagro┼╝eniem, ale mo┼╝e by─ç te┼╝ szans─ů na rozw├│j, je┼Ťli porzucimy obawy na rzecz poszukiwania nowych sposob├│w dzia┼éania. Wiem, ┼╝e ┼éatwiej powiedzie─ç ni┼╝ wykona─ç, ale zmiana nastawienia w umy┼Ťle szefa jest kluczem do rozwoju ca┼éej firmy.


Nast─Öpnie polecam podda─ç biznes analizie i dok┼éadnie wszystko POLICZY─ć. Pi─Öt─ů achillesow─ů polskich firm s─ů finanse ÔÇô ma┼éo kt├│ry szef tworzy codzienne zestawienia przychod├│w i koszt├│w, nie wspominaj─ůc ju┼╝ o prognozowaniu bud┼╝etu na kolejny rok. A to w┼éa┼Ťnie przep┼éywy finansowe pozwalaj─ů podejmowa─ç trafne decyzje biznesowe, dlatego, je┼Ťli do tej pory firma nie gromadzi┼éa danych, to niech koniecznie zacznie je zbiera─ç, by za kwarta┼é lub dwa mo┼╝na by┼éo podj─ů─ç lepsze decyzje biznesowe, bo oparte o tzw. twarde dane, a nie tylko oczekiwania, ┼╝e ÔÇ×b─Ödzie lepiejÔÇŁ.


W┼éa┼Ťciwe NASTAWIENIE szefa oraz wnikliwa ANALIZA finans├│w firmy stanowi─ů podstaw─Ö do zrealizowania ka┼╝dego realnego celu biznesowego.


W ┼Ťlad za analiz─ů finansow─ů polecam przygl─ůda─ç si─Ö kolejnym obszarom firmy w poszukiwaniu usprawnie┼ä, nawet tych drobnych, bo zwykle mikro zmiany pozwalaj─ů osi─ůga─ç efekty w skali makro. Tutaj mo┼╝na by mno┼╝y─ç wskaz├│wki, jednak sprowadz─Ö je do pytania: ÔÇ×co dzisiaj mo┼╝emy zrobi─ç lepiej?ÔÇŁ ÔÇô je┼Ťli szef i potem pracownicy firmy b─Öd─ů zadawa─ç sobie to pytanie codziennie, to po roku b─Öd─ů pracowa─ç w firmie usprawnionej o te kilka, kilkana┼Ťcie lub kilkadziesi─ůt pomys┼é├│w, kt├│rych w tym samym czasie nie wdro┼╝y┼éa ich konkurencja.


W konsekwencji kryzys usprawnia firmy, kt├│re w czasach prosperity funkcjonowa┼éy dobrze, zmusza do wyt─Ö┼╝onego dzia┼éania firmy, kt├│rym do tej pory ÔÇ×sz┼éo ┼ŤrednioÔÇŁ i pokrywa kurzem czasu te, kt├│rych w┼éa┼Ťciciele brakiem rozwoju skazali je na utrat─Ö klient├│w na rzecz tych, co wcze┼Ťniej zakasali r─Ökawy.


Trzymam kciuki, by przedsi─Öbiorcy z bran┼╝y tapicerskiej wszystkie zagro┼╝enia zamieniali na szanse, nawet je┼Ťli okoliczno┼Ťci wywracaj─ů ich dotychczasowe podej┼Ťcie do biznesu do g├│ry nogami.



M.F.: Dzi─Ökuj─Ö za rozmow─Ö i ┼╝ycz─Ö wielu sukces├│w w ┼╝yciu prywatnym oraz zawodowym.


E.B.: Dzi─Ökuj─Ö. Mam nadziej─Ö, ┼╝e nasza rozmowa b─Ödzie inspiracj─ů dla szef├│w, by zamiast ÔÇ×bra─ç udzia┼é w kryzysieÔÇŁ, stworzyli strategi─Ö rozwoju, kt├│ra przyniesie im godziwy zysk.




Rozmowę o strategii biznesowej prowadziła Michaela Fuchs z portalu "Tapicerzy Polscy", gdzie ten wywiad ukazał się 20 stycznia 2023 roku pod tytułem: Po co firmom strategia biznesowa w niepewnych czasach? Cenne wskazówki dla branży meblarskiej, tapicerskiej i nie tylko.

bottom of page